Krijgt Warren Buffet gelijk? Is Paul Bulcke gebuisd? Wordt Jef Colruyt veganist? Het antwoord op deze en andere prangende vragen ontdekt u in het wekelijkse FMCG-overzicht van RetailDetail Food.
Koop gezond
Denk aan uw gezondheid, koop meer online. Zo klinkt kort door de bocht de conclusie van een recent onderzoek van de Universiteit Gent. Onlineconsumenten kopen voor gemiddeld 5,7 procent aan ongezonde producten terwijl dat bij offlineconsumenten bijna het dubbele is, namelijk 10,4 procent. De verklaring? Er is online gewoon minder verleiding. Mensen die hun leven willen beteren, weten wat gedaan. Snoepfabrikanten staan voor een grote uitdaging. Nu ja, meer dan één uiteraard.
Nochtans, niet zo lang geleden hoorde ik een grote vastgoedjongen publiekelijk beweren dat de consument al dat online shoppen wel gauw weer beu gaat worden, en dat fysieke winkels dus voor een revival staan. Hij meende het nog ook. Echt waar. Ook in de foodsector leven veel spelers in een gelukzalige staat van ontkenning. Verontrustend, want een staat van ontkenning gaat wel eens vaker vooraf aan een staat van ontbinding.
Een sterk signaal
Het zal Warren Buffet niet overkomen. De bekendste belegger ter wereld dumpt z’n aandelen in Wal-Mart, omdat hij van mening is dat de grootste retailer ter wereld veel te laat op de e-commercetrein is gesprongen en z’n achterstand op Amazon nooit meer zal goedmaken. En zo praat hij het Wal-Mart aandeel naar beneden. Een sterk signaal, noemen ze dat. Weet u wat? Het zou ons niet verbazen mocht Amazon op een mooie dag besluiten om Wal-Mart over te nemen – het omgekeerde zien we alleszins niet gauw gebeuren.
Van ontkenning is evenmin sprake bij Lidl, dat een nieuw Europees distributiecentrum voor e-commerce gaat bouwen in Roosendaal. Inderdaad, op slechts enkele decimeters van de landsgrenzen, wellicht om onze regering nog eens fijntjes met de neus op de harde feiten te drukken. Dat Lidl goed bezig is, blijkt ook uit het nieuws dat de discounter een jaar vroeger dan verwacht de eerste Amerikaanse winkels zal openen. Bij Aldi en Wal-Mart zijn ze verwittigd.
Getatoeëerde groente
Net als bij Ahold Delhaize trouwens, want de veroveringstocht van Lidl begint aan de Oostkust, pal in het marktgebied van de fusiegroep. En nu we het toch over Ahold Delhaize hebben: terwijl het in België nog even wachten is op de eerste synergie-effecten, zien we op de Nederlandse markt tekenen dat de uitwisseling van knowhow wel degelijk in twee richtingen verloopt. De nieuwe, warmere aankleding van de Albert Heijn-supermarkten lijkt in een aantal details te verwijzen naar de nieuwste generatie Delhaizewinkels – bijvoorbeeld wat de houten meubels betreft voor groenten en fruit.
Delhaize zelf kwam bovendien in het nieuws met een mooie innovatie: de biologische groenten en fruit krijgen bij de retailer voortaan een hippe tattoo op de schil. In werkelijkheid gaat het om een lasermerk, waardoor biologische landbouwproducten niet langer apart hoeven te worden verpakt. Dat zou op termijn wel 13 ton verpakkingsmateriaal kunnen besparen. Netjes.
Burgers & bier
Het bleef even stil na de overname van Quick door Burger King. De hamburgergigant gaf prioriteit aan de Franse markt, waar de Giant, nog heel even onze nationale fastfoodtrots, in snel tempo plaats moet maken voor de Whopper. Maar nu komt er ook bij ons schot in de zaak. De eerste vijf tot zeven vestigingen zullen dit jaar worden omgebouwd. De primeur gaat volgens La Dernière Heure evenwel naar een gloednieuwe locatie, in het Rive Gauche project in Charleroi, dat in maart de deuren opent.
Wie aldaar de frietjes zal leveren is ons niet bekend, maar het zou best wel eens McCain kunnen zijn. De Canadese groep investeert miljoenen euro’s in de grootste frietfabriek ter wereld. En die staat wel degelijk in ons land, in een godvergeten uithoek in Henegouwen. Het was een eind rijden, maar na een bezoek aan de indrukwekkende productielijnen werden we getrakteerd op frietjes, dat maakte veel goed.
Hoort daar een biertje bij? Niet zolang Tournée Minérale nog loopt. Maar geen nood, we hebben het slechts over Heineken (gràpje!), dat deze week de verwachtingen van analisten overtrof met een sterke omzet- en winstgroei. Bovendien kocht de Nederlandse brouwer de volledige Braziliaanse tak van het Japanse Kirin. Een verlieslatende tak weliswaar, maar toch. In elk geval wordt de concurrentie met AB InBev nog wat heviger.
Oh ja, oh nee
Naast Heineken kwam nog een klein handjevol andere FMCG-fabrikanten met cijfers naar buiten. Geen al te beste cijfers bovendien. Nestlé bijvoorbeeld groeit nog wel, maar trager dan ooit. Dat is voor de nieuwe CEO voldoende reden om een stevige herstructurering aan te kondigen. Zijn voorganger, onze landgenoot Paul Bulcke, kon zijn hoge ambities nooit waarmaken, blijkt nu.
Ook Danone zag zich verplicht de verwachtingen te temperen. De winst heeft te lijden onder stijgende melkprijzen. Goed voor de boeren, niet voor de aandeelhouders. Dus gaat Danone besparen op marketing. Of dat de beste manier is om de consumptie weer aan te zwengelen, laten we in het midden. Anderzijds zal de groep nog meer inzetten op de zuivelalternatieven van het recent overgenomen WhiteWave Foods, eigenaar van Alpro.
Plantaardige producten zitten immers in de lift. Dat beseft ook de familie Colruyt, die daarom enkele zakcentjes besteedde aan de overname van Ojah, een Nederlandse producent van vleesvervangers. De ironie wil dat enkele producten van Ojah al bij… Delhaize in de rekken liggen. Oh nee… Een echte leperd, die Jef Colruyt, maar dat wist u al, toch? Tot volgende week!
Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.