De Chinese elektronicafabrikant Lenovo heeft 2016 afgesloten met een moeilijk kwartaal. Zowel de omzet als de winst ging in het derde kwartaal van het gebroken boekjaar achteruit, en dat ondanks een stijging van het aantal verkochte (tablet-)pc’s.
Drie keer minder winst
Lenovo, ’s werelds grootste fabrikant van pc’s (maar daarnaast ook actief als verkoper van smartphones en datacenters), zag de kwartaalomzet met 6% dalen tot 12,2 miljard dollar, omgerekend zo’n 11,5 miljard euro. De winst kreeg een nog zwaardere klap te verduren: die kwam uit op 98 miljoen dollar (ruim 90 miljoen euro). Dat was een daling van liefst 67%, want een jaar eerder stond er nog een winst van 300 miljoen dollar in de boeken.
Ondanks de krimp van de pc-markt wereldwijd presteerde de computertak van Lenovo beter dan een jaar eerder: het bedrijf verkocht in het laatste kwartaal van 2016 zo’n 15,7 miljoen computers, terwijl ook de tabletverkoop er 10% op vooruitging. Samen waren ze goed voor een omzet van 8,6 miljard dollar (+2%) oftewel een recordaandeel van 22,4% op de wereldwijde pc-markt.
De smartphonetak presteerde minder goed: het aantal verkochte toestellen daalde met een kwart tot vijftien miljoen stuks, de omzet daalde met 23% tot 2,2 miljard dollar. Lenovo nam in 2014 de smartphonetak van Motorola over en brengt die toestellen sindsdien op de markt onder de merknaam Moto. Met succes, want de verkoop lag 12% hoger dan het jaar voordien. Daarnaast commercialiseert het ook nog smartphones onder eigen merknaam, enkel voor de Chinese markt, en die resultaten zijn duidelijk minder goed.
De derde tak, Data Center Group (servers, opslag, software en diensten), is goed voor 1,1 miljard dollar omzet (-20%). Al bij al is topman Yang Yuanqing niet ontevreden: “Ondanks aanhoudende macro-economische onzekerheid en met twee divisies in volle transitie (smartphones en datacenters, nvdr.) leverde Lenovo het voorbije kwartaal een stevige prestatie.”