Drankenproducent Heineken heeft in het boekjaar 2016 een geconsolideerde omzet van 20,8 miljard euro gehaald: dat is 1,4% meer dan een jaar eerder en bovendien beter dan de verwachtingen van analisten.
“Sterke resultaten”
De organische omzetgroei bij Heineken was zelfs 4,8% en het verkochte volume steeg met 3%. Vooral in Amerika, Azië en Europa waren er goede prestaties: in Azië steeg het verkochte volume zelfs met 17,9%. In Afrika, het Midden-Oosten en Oost-Europa blijven de marktomstandigheden moeilijk. Vooral in Vietnam en Mexico groeide Heineken sterk, terwijl Nigeria, Congo en Rusland het moeilijk blijven hebben. “We hebben sterke resultaten afgeleverd in 2016”, zegt CEO Jean-François van Boxmeer toch.
De aangepaste operationele winst steeg met 4,7% naar 3,54 miljard euro en kwam zo hoger uit dan de verwachtingen. De nettowinst daalde wel fors met 18,6% naar 1,54 miljard euro, grotendeels door een afschrijving van 286 miljoen euro in Congo en door de verkoop van Empaque in Mexico in 2015, die toen 379 miljoen euro opbracht.
Ook voor 2017 verwacht Heineken omzet- en winstgroei, al houdt het wel rekening met moeilijke marktomstandigheden en negatieve wisselkoerseffecten. Heineken moet ook nog afwachten wat het effect is van het beleid van de Amerikaanse president Donald Trump, die het handelsakkoord met Mexico wil heronderhandelen. Dat kan slecht nieuws zijn voor Heineken, dat heel wat exporteert van Mexico naar de Verenigde staten.