De Duitse supermarktketen Lidl gaat zijn nieuwe distributiecentrum voor e-commerce in Europa in Roosendaal vestigen. België grijpt daarmee (weer) naast een gegeerde logistieke opportuniteit.
Europese e-commerce activititeiten
Het distributiecentrum komt op een stuk grond van zes hectare en moet in 2018 de deuren openen. Volgens een schepen van Roosendaal zou het werk bieden aan 1.200 mensen, maar andere bronnen betwisten dat: vergelijkbare distributiecentra in Roosendaal doen het immers met een flink stuk minder werknemers.
De komst van het distributiecentrum, dat zich volgens Lidl focust op de “de toekomstige logistieke dienstverlening van e-commerceactiviteiten in Europa”, toont aan dat het Duitse bedrijf zijn online plannen voor de toekomst bijzonder serieus neemt. Lidl begon nog maar sinds vorig jaar met een eigen webshop, maar ziet het de toekomst op dat vlak duidelijk rooskleurig in.
Voor Nederland en Roosendaal is de komst van het distributiecentrum opnieuw een opsteker. Het bedrijventerrein van 375 hectare is zo al voor ongeveer 85% ingevuld. Voor België is het minder goed nieuws, want dat ziet opnieuw hoe een grote speler net over de grens zijn distributiecentrum neerpoot, voor activiteiten die ook in België gevoerd worden.