Doordat Aldi en (vooral) Lidl opschuiven in de richting van het werkterrein van de buurtsupermarkt – vers en merkproducten – wordt het er voor de gemiddelde supermarktuitbater niet gemakkelijker op, zo lijkt het. Of valt het wel mee?
Extra prijsdruk
Dat de harddiscounters vooral op prijs inzetten, kan de reguliere supermarkt in de strijd om marktaandeel parten spelen. Expansie, marktaandeel vergroten… allemaal goed en wel, maar het moet haalbaar blijven. Als het stukje taart waarmee je het moet doen, te klein wordt, heb je als winkeluitbater een serieus probleem.
“Wij volgen gewoon onze centrale en die hanteert correcte prijzen voor kwaliteitsproducten,” stelt Geert Vanden Meerssche van de Carrefour Market in Tremelo. “Zo’n Aldi in de nabijheid trekt veel volk en voor wat de mensen bij Aldi niet vinden, kunnen ze bij ons terecht. Op die manier is die nabijheid van Aldi eigenlijk dus eerder zelfs positief voor ons.”
Appelen en peren
Stef Nuyts van de Spar-winkels (Lambrechts) in Oostmalle en Vlimmeren klaagt alvast niet: “Zelf gaan we nog altijd 1% tot 2% vooruit. De korf in Vlimmeren is wel veel groter (24 euro) dan in Oostmalle (11-12 euro). Publiek, ligging, omzet per m², personeel… alles is verschillend tussen de twee winkels, en dus is het concurrentieverhaal telkens heel anders.”
De discounters worden sterk geassocieerd met prijsgevoeligheid. “Wij hebben hier een Aldi op de parking,” vertelt Yannick Vandendael van de Spar Colruyt in Haasrode, “maar je moet appelen met appelen vergelijken. In groenten en fruit heb je sterke prijsdruk; merkproducten mogen voor de klant best wat duurder zijn, omdat er ook een kwaliteitsverschil is.”
Omgang met merken
Lidl heeft al langer merkproducten in de rekken en sinds kort biedt Aldi nu ook Coca-Cola, Nutella en enkele andere merken aan. Is dat een probleem? “Veel verschil geeft dat in onze verkoop niet,” weet Yannick Vandendael. “Zij verkopen andere verpakkingshoeveelheden dan wij, waardoor het vergelijken van de prijzen niet evident is. Ik zie dat niet enorm uitbreiden, als ze als discounter op prijs willen blijven focussen.”
Het beperkte merkenaanbod bij de discounters is in het voordeel van de consument, oordeelt Kris Bonne van Proxy Delhaize Heuvelpoort in Gent, “want alle enseignes passen hun prijzen aan. Het blijft evenwel beperkt en de huismerken nemen over; het loont dus nauwelijks de moeite om erover te spreken. Wil je kwaliteit en smaak, dan moet je nog altijd bij ons zijn.”
Een geschikt antwoord
Een heel ander invalshoek is te horen bij Stef Nuyts: “Sinds Coca-Cola ook bij Aldi ligt, daalt de verkoop van Coca-Cola-producten in Vlimmeren met 13% en zelfs met 30% specifiek voor de sixpack regular,” verklapt hij, “terwijl ons algemene zakencijfer voor drank met 6% stijgt! Moeten we dan op termijn nog wel blijven samenwerken? Zeker voor de kleinere winkels is het op deze manier allemaal niet gemakkelijk.”
Geert Vanden Meerssche gaat een stukje met hem mee: “Merken zullen in hun winkels wel voor meer volk zorgen, want voordien moesten die mensen bij ons komen. Dat is dus niet zo gunstig voor ons. Aan ons om ons anders te profileren, bijvoorbeeld door correcte prijzen te hanteren, juiste promoties te voeren en streekproducten aan te bieden.”