Het Franse luxemerk Hermès heeft in 2016 een omzetrecord gehaald: ten opzichte van een jaar eerder steeg de omzet met 7,5% naar 5,2 miljard euro. Die stijging was te danken aan groei in alle markten.
Kleinste groei in vijf jaar
“We hebben opnieuw beter gepresteerd dan de sector. We hebben ook voor het eerst de grens van vijf miljard euro gebroken en het gaat hier bovendien over organische groei, zonder grote impact van prijsstijgingen en andere factoren”, zegt CEO Alex Dumas. De groei was wel de kleinste groei van de voorbije vijf jaar. In het begin van 2016 mikte Hermès nog op een groei van 8%.
De omzet binnen de afdeling lederwaren, de belangrijkste pijler van het bedrijf, steeg met 14% naar 2,6 miljard euro. Daarnaast was er een groei in alle regio’s, vooral dan in de eigen winkels. Frankrijk blijft het wel moeilijk hebben met de gevolgen van de terreuraanvallen.
De Fransen geven geen echte prognoses voor 2017, maar Dumas spreekt toch voorzichtig de ambitie uit om ook in 2017 beter te doen dan de sector.