Kortingen van 7 tot 20%
Het onderzoek, dat een jaar geleden werd opgestart, heeft aangetoond dat Makro en Colruyt kortingen van 7 tot 9% geven op de bekende sigarettenmerken. Aldi, dat enkel huismerken aanbiedt, duikt zelfs tot 20% onder de officiële prijs die op de fiscale zegels prijkt. Geen onbelangrijke vaststelling, aangezien Aldi voor roltabak de Belgische nummer twee is met een marktaandeel van 18%.
In maart hadden de krantenwinkels en de kleinere buurtwinkels al een klacht ingediend bij de FOD Economie wegens oneerlijke concurrentie. De FOD Volksgezondheid neemt die klacht nu mee in haar dossier tegen de drie supermarktketens.
Ook voor jeugdbewegingen… of toch niet?
De inspecteurs van Volksgezondheid zijn vooral niet te spreken over het feit dat Colruyt en Makro zelfs kortingen geven aan jeugdhuizen en jeugdbewegingen. Aan persagentschap Belga geeft Paul Van Den Meerssche van de tabakscontroledienst van Volksgezondheid toe dat prijsverlagingen wel mogen in een B2B-context, “maar ik beschouw een jeugdbeweging toch niet als een bedrijf dat winst moet maken. Zulke kortingen kunnen niet. Punt uit.”
Colruyt weerlegt intussen dat het reclame maakt voor tabaksproducten en deze promoot bij jeugdbewegingen of jeugdhuizen. In een communiqué laat de groep weten dat ze de FOD Volksgezondheid al heeft meegedeeld om voor de volgende kortingacties voor jeugdkampen, de korting niet toe te kennen voor tabaksproducten.
“Colruyt is dan ook verbaasd dat de FOD Volksgezondheid hier nu nog mee naar buiten komt.” Colruyt wijst ook op het feit dat de Europese Unie verbiedt dat overheden minimum verkoopprijzen opleggen aan warenhuizen.