Het Britse Ocado, één van de voortrekkers in de sector van online supermarkten, heeft in 2016 zowel zijn omzet als zijn winst omhoog weten te stuwen. Ook het aantal klanten ging er fors op vooruit.
Bijna 600.000 klanten
De totale omzet van Ocado kwam in 2016 uit op 1,27 miljard pond (1,5 miljard euro): een stijging van 14,8% ten opzichte van een jaar geleden. De winst voor belastingen groeide met 21,8% naar 14,5 miljoen pond (17 miljoen euro). Door een prijzenoorlog met andere supermarkten, gevoed door de opmars van discounters Aldi en Lidl, daalde de waarde van een gemiddelde bestelling wel met 2,7% naar 108,10 pond (125 euro). Het aantal klanten groeide wel met bijna 14% naar 580.000.
Ocado wordt wereldwijd gezien als één van de voorloper op het gebied van online boodschappen. Zo heeft het onder andere een eigen bestelsysteem ontwikkeld. Het is de bedoeling dat die technologie ook onder licentie wordt gebruikt door andere partijen, maar tot nu toe blijft dat beperkt. Het bedrijf heeft naar eigen zeggen wel gesprekken lopen met enkele bedrijven in West-Europa en de Verenigde Staten en in het Verenigd Koninkrijk werkt het al samen met supermarktketen Morrison’s.