Het Franse luxeconcern LVMH, moederbedrijf van onder andere Louis Vuitton, heeft een recordwinst geboekt in 2016. Dat was te danken aan de prestaties in de Verenigde Staten en Europa, die boven de verwachtingen waren.
Moeilijke tweede helft 2017
In het vierde kwartaal haalde LVMH een omzet van 11,27 miljard euro en een vergelijkbare groei van 8% en bleef daarmee flink boven de verwachtingen van analisten. De omzet over het hele boekjaar 2016 steeg zo met 5% naar 37,6 miljard euro. Dankzij die recordomzet werd er ook een courante bedrijfswinst van 7,03 miljard euro geboekt: 6% meer dan een jaar eerder en ook al meer dan de verwachtingen van analisten, die mikten op een winst van 6,8 miljard euro.
De afdeling Fashion & Leather Goods, die verantwoordelijk is voor het grootste deel van de omzet, groeide met 3% naar 12,775 miljard euro. Ook alle andere onderdelen van het bedrijf groeiden in 2016: de grootste vooruitgang was er binnen de cosmeticaverkoop (+6%)/
Ondanks de goede resultaten wijst CEO Bernard Arnault toch op mogelijke problemen in 2017, vooral dan in de tweede helft van het jaar. Er heerst immers nog heel wat onzekerheid over de impact van de brexit en de beslissingen die gemaakt worden door Donald Trump, de nieuwe president van de Verenigde Staten.