De nettowinst van de Sligro Food Group is in 2016 met 9,1% gedaald ten opzichte van een jaar eerder, ondanks een omzet die 5,4% hoger lag. Vooral supermarktketen Emté blijft drukken op de resultaten.
Marktaandeel Emté blijft dalen
Op een omzet van 2,813 miljard euro haalde Sligro Food Group een nettowinst van 73 miljoen euro; een jaar geleden was dat nog 81 miljoen euro op een omzet van 2,67 miljard euro. “Het thema voor 2016 was ‘Bouwen aan de Toekomst’. Zoals wel vaker in bouwperiodes gaat de kost daarbij wel voor de baat uit. Over 2016 kwam de winst, zoals al eerder aangegeven, onder het recordjaar 2015 met 53 weken uit. We bleven daarmee achter bij onze eigen verwachting van begin dit jaar”, aldus directievoorzitter Koen Slippens.
Binnen Foodservice, met de groothandels van Sligro, wist het bedrijf het beter te doen dan de markt met een omzetstijging van 8,6%. Bij Foodretail, dat vrijwel volledig bestaat uit de supermarkten van Emté, daalde de vergelijkbare omzet met 1,4%. “In Foodretail lukte het ons niet de marktgroei bij te houden en nam ons marktaandeel af naar 2,6%. Lopende het jaar wisten we de afstand tot de marktgroei mede dankzij de ombouw van vestigingen naar de Emté 3.0 formule kleiner te maken.”
Sligro Food Group verwacht in 2017 wel beter te presteren dan de markt, zowel in België als in Nederland. Het wil ook starten met de bouw van een eerste vestiging van Sligro in België, die in 2018 de deuren moet openen.