Vier factoren jagen de kosten omhoog
Het witboek, dat de titel “Hoe zwart moet de handel het inzien” meekreeg, brengt in meer dan 100 pagina’s de resultaten van een grondige vergelijking van de kostenstructuur van de detailhandel bij ons en in de buurlanden. De consultants van AD Little onderzochten in opdracht van Comeos zowel supermarkten, kledingzaken als elektrowinkels.
Alles samen kampen de Belgische handelaars met 7% hogere kosten dan hun collega’s in het buitenland, allemaal te verklaren door vier factoren:
- de hoge loonkosten: Comeos becijfert de loonhandicap in de detailhandel op 9 tot 26%, en dat verschil wordt slechts ten dele goedgemaakt door een hogere productiviteit. Voor elke 1000 euro die een werknemer verdient, betaalt de Belgische handelaar 1.960 euro, tegenover 1.820 euro in Duitsland en slechts 1.570 euro in Nederland;
- de strengere reglementering: Dominique Michel heeft het over een “reglementitis inzake milieu en voedselveiligheid”;
- de zwaardere btw: 1,4 tot 2% hoger dan in de buurlanden;
- minder gunstige aankoopvoorwaarden bij de grote multinationals: Belgische handelaars betalen sommige producten tot 6% meer dan hun buitenlandse collega’s.
Dat leidt er allemaal toe dat de consument voor flink wat producten tot 4,5% méér betaalt dan in de buurlanden, aldus nog Comeos. De resterende 3,5% “bespaart” de handelaar weg door te beknibbelen op de marges en door hetzelfde werk met minder mensen te doen.
Vier prioriteiten voor het beleid
“Dat concurrentienadeel zal bovendien nog versnellen met de opkomst van e-commerce“, zegt Dominique Michel. “Net nu online winkelen eindelijk ook in België oppikt en de laatste drempel (de fysieke verplaatsing naar buitenlandse handelaars) wegvalt, dreigen de handelaars voor een tweede keer de dupe te worden van hun concurrentienadeel.”
Daarom formuleert Comeos alvast vier prioriteiten naar de regionale, nationale en supranationale beleidsniveaus: de arbeidskosten verlagen en de flexibiliteit stimuleren; de fiscaliteit laten zakken tot het niveau van de buurlanden; de reglementen inzake onder meer milieu en voedselveiligheid minder streng maken en een échte eenmaking van de Europese markt, zodat leveranciersprijzen niet langer verschillen van land tot land.
“Consument wordt verwend”
“Het witboek heeft, gelukkig, ook positieve elementen voor onze consument”, eindigt de gedelegeerd bestuurder van Comeos alsnog op een positieve noot: “Het leert ons dat de Belg wordt verwend door zijn handelaar. In vergelijking met de buurlanden vindt de consument meer winkels dicht bij huis, en in die winkels is de dienstverlening ook opmerkelijk beter.”