In het vierde kwartaal is de netto-omzet bij Beter Bed Holding met 8,6% gestegen naar 11,8 miljoen euro. Dat is te danken aan een stijging van het aantal winkels, maar ook de online verkoop deed een fikse duit in het zakje.
Blijvende daling in Duitsland
Naast de groei van het aantal filialen en de online omzet, maakten ook de winkels die al meer dan een jaar geopend zijn een stap voorwaarts: de ‘like-for-like orderintake’ steeg dan ook met 4,6% ten opzichte van een jaar eerder en de online omzet groeide zelfs met 50%.
In Duitsland waren de cijfers minder positief, want daar viel de omzet met 2,9% terug. Dat was wel minder dan in de eerste drie kwartalen van het jaar. Er kwamen ook 4,5% minder bestellingen binnen, voornamelijk vanwege lage bezoekersaantallen. In Nederland steeg de omzet dan weer met 25,8% “door een aantrekkende vraag en sterke, promotionele acties”. Op vergelijkbare basis was er ook nog een groei van 21,5%.
De EBITDA daalde in het vierde kwartaal met 9,2% naar 14,1 miljoen euro. De daling wordt met name veroorzaakt door de lagere omzet in Duitsland, de hogere kosten in Nederland en de resultaten van Sängjätten.
Groei op alle markten, behalve Duitsland
Over het volledige boekjaar groeide de omzet met 6,5% naar 410,5 miljoen euro, dankzij 2,8% meer bestellingen op vergelijkbare basis. In Nederland groeide de omzet met net geen 20%, terwijl er in Duitsland een terugval was van 4%. In Oostenrijk (14,8%), Zwitserland (3,3%), Spanje (22%) en België (30,9%), was er wel sprake van groei.
Eind 2016 had Beter Bed Holding 1.206 winkels, dat er zijn 47 meer dan een jaar eerder. Vooral in Duitsland, Spanje, België en Frankrijk werden er nieuwe winkels geopend. 16 van de nieuwe winkels waren het gevolg van de overname van het Zweedse Sängjätten in juni.