De lancering van de drinkmaaltijd Boni Appetit, op basis van haver en fruit, illustreert hoe Colruyt Group zijn huismerkstrategie aanscherpt en nog meer inzet op innovatie.
Marktpotentieel
Boni Appetit is een drinkmaaltijd die volgens Colruyt voedzaam is en snel de honger stilt. Het wil mensen met een drukke levensstijl een voedzamer alternatief bieden dan fast food of ongezonde tussendoortjes, aldus het Halse bedrijf: “Belangrijk om te benadrukken dat het niet de zoveelste smoothie, proteïneshake of dieetdrank is”, zegt projectmanager Julie D’Haenens. “Appetit is een volwaardige en voedzame drinkmaaltijd, die je een verzadigd gevoel geeft.”
Dat er potentieel is, blijkt uit marktonderzoek: Colruyt bevroeg verschillende testgroepen over hun levensstijl. “Uit de resultaten bleek dat vandaag heel wat actieve volwassenen geen tijd vinden om deftig te eten. Daardoor slaan ze vaak een maaltijd over of grijpen ze naar fastfood”, zegt merkmanager Sofie Priëls.
Innovatie bij Colruyt
Appetit is een verwezenlijking van het departement van Colruyt Group dat zich bezighoudt met onderzoek, ontwikkeling en innovatie. Dit team verduurzaamt bestaande producten, verbetert de nutritionele samenstelling en de verpakking en ontwikkelt ook geheel nieuwe producten. Appetit kwam er niet vanzelf, vertelt D’Haenens: “We maakten zelf verschillende prototypes, van poedertjes tot drankjes. En die laatste bleken het handigst, want zo’n flesje stop je makkelijk in je tas of zak.”
“Daarnaast focusten we op gezondheid, met veel aandacht voor een natuurlijke samenstelling en voor voedingswaarden. We probeerden hartige varianten uit zoals tomaat-wortel en paprika-oregano, maar die werden te veel geassocieerd met koude soep. Daarna deden we testen met verschillende soorten fruit en kozen we voor de twee smaken die als lekkerste uit de smaaktesten kwamen: mango-passievrucht en framboos-bosbes.” Die twee smaken liggen vanaf 18 januari in de versafdeling van Colruyt, OKay en Spar en in de webshop van Collect&Go.