De Belgische webwinkels hebben in de laatste vijf weken van het jaar een omzet gehaald van 2,2 miljard euro. Dat is bijna een kwart van de totale jaaromzet.
Meer tweedehandsverkoop
Met 2,2 miljard euro haalden webshops maar liefst 24,3% van hun totale jaaromzet in de periode van 11 november tot en met 31 december. Dat is een fikse stijging ten opzichte van vorig jaar, toen er maar 14% van de omzet werd gehaald in die periode. De meest verkochte producten tijdens die periode waren schoonheidsproducten (35,2%), eten en drinken (30,4%) en kleding en accessoires (24,5%), blijkt uit cijfers die BeCommerce verzamelde bij meer dan 720 webshops.
Tijdens de huidige wintersolden verwachten de Belgische online verkoper om 10,7% van hun jaaromzet te halen, ook dat is fors meer dan een jaar geleden. Niet enkel de solden hebben daarbij hun impact, maar ook de verkoop van ongewenste kerstcadeautjes op tweedehandssites. Meer en meer Belgen verkopen immers hun ongewenste cadeautjes via die weg. In de eerste week van 2017 verkochten tweedehandssites al 20% meer spullen dan in dezelfde periode vorig jaar.
“De solden en het feit dat 33% van de Belgen niet tevreden is met zijn of haar kerstcadeau betekent een globale boost voor de e-commerce in de maand januari, aldus Patricia Ceyssens, voorzitster van BeCommerce.