Time is money, money is time
Aan elke kassa van de 6.000 m² grote vestiging, die vrijdag de deuren opent, zullen klanten een betaalautomaat vinden waar ze met hun bankkaarten kunnen afrekenen. Wie toch liever met contant geld wil betalen, kan daarvoor bij een aparte kassa terecht, waar de automaat zowel bankbiljetten als muntstukken aanneemt en gepast teruggeeft. In geen van de gevallen hoeft de kassabediende tussenbeide te komen.
Van Gastel komt met deze innovatie om snelheid te winnen aan de kassa’s. “In het hoogseizoen krijgen we in één weekend duizenden mensen over de vloer. Al proberen we zo efficiënt mogelijk te werken, dat zorgt soms toch voor lange wachtrijen. Veel klanten vragen bij ons ook geschenkverpakkingen, dus als het betalen sneller loopt, hebben we daar meer tijd voor,” legt Muriël Kuyps, marketingverantwoordelijke bij Van Gastel, uit.
Jaarlijks 40.000 euro kwijt door fouten
Een andere belangrijke motivatie is het reduceren van fouten bij het betalen van aankopen. “Er worden vaker dan je denkt fouten gemaakt. Meestal onbewust, maar soms ontstaat er discussie en af en toe leggen klanten de medewerkers bewust in de luren,” aldus nog de marketingverantwoordelijke. Volgens Kuyps bedraagt de foutmarge 2%, wat op de totale omzet toch neerkomt op jaarlijks zowat 40.000 euro verlies. Bovendien maken ze bij Walter Van Gastel de bedenking dat een winkel zonder cash ook voor een groter veiligheidsgevoel zorgt.
De cashloze winkel zou naar de toekomst toe een hele goeie oplossing kunnen vormen, klinkt het. Vraag is echter of consumenten dat ook zullen vinden. In België werd het systeem van betaalautomaten namelijk nog nooit eerder zo consequent toegepast buiten de foodretail. Tot nu toe maken vooral bakkers en slagers gebruik van betaalautomaten, uit hygiënische overwegingen. Ook het succes van het toen zo revolutionaire Proton is, zelfs na al die jaren van gewenning, ‘eerder beperkt’ te noemen – ondanks alle aantoonbare voordelen.
Nieuwe winkel Olen als proefkonijn
“Dat de klanten in het begin zullen schrikken, daar ben ik zeker van. Het zal een drempel zijn, die ze zullen moeten overwinnen. In het buitenland werkt het echter zeker, het zal een kwestie zijn van gewoon worden,” geeft Muriël Kuyps toe. Daarom probeert de keten van tuincentra het systeem eerst uit in een gloednieuwe winkel. “Daar zijn de klanten nog niets anders gewoon,” luidt de redenering.
De nieuwe Van Gastel-winkel in het Shopping Park Olen beslaat twee verdiepingen en is daarmee één van de grootste vestigingen van de keten. Op de bovenverdieping zullen klanten een uitgebreid kookatelier en terras- en tuinmeubilair terugvinden, op de benedenverdieping bevinden zich de afdelingen bloemen en planten, dierbenodigdheden en decoratie. Als het proefproject met de betaalautomaten de beoogde resultaten oplevert, zal het gekopieerd worden naar alle andere vestigingen.