Coolblue gaat in 2017 zijn bijna eindeloze reeks aparte webwinkels samenvoegen onder de koepel van het bedrijf. Verder verwacht het bedrijf ook de omzetkaap van 1 miljard te ronden en zegt het klaar te zijn voor internationale expansie.
2017 wordt belangrijk jaar
Momenteel bestaat Coolblue nog uit honderden aparte webwinkels, die allemaal hun specialiteit hebben, zoals pdashop.be, baardtrimmershop.nl en seniorentelefoonstore.be. De aparte webwinkels werden in het begin opgericht om klanten snel duidelijk te maken wat er verkocht werd bij Coolblue. “Bovendien heb je dan nog niet veel geld om in naamsbekendheid te investeren”, aldus oprichter Pieter Zwart aan het FD. De bedoeling is nu dat al die aparte winkels in de loop van volgend jaar ondergebracht worden bij Coolblue.nl en Coolblue.be.
Ondertussen is Coolblue uitgegroeid tot een bedrijf met een verwachte omzet (2017) van meer dan 1 miljard euro, acht fysieke winkels en een naamsbekendheid van meer dan 70%. Daarom wordt nu besloten om af te stappen van de aparte webwinkels. Voor de klant zal er uiteindelijk weinig veranderen, want die heeft momenteel al toegang tot de verschillende winkels via de hoofdpagina bij Coolblue.
Coolblue blijft ook werk maken van de stap naar het buitenland. Dat vraagt echter heel veel werk, zoals de vertaling van alle filmpjes en productomschrijvingen. “Het grootste deel van het werk ligt wel achter ons. Je moet bijvoorbeeld rekening houden met verschillende wetgeving, verschillende betaalmethoden, verschillende assortimenten en met het inkopen op meerdere plaatsen”, aldus Zwart. Een concrete datum voor die expansie kwam er echter nog niet.