Discountketen Action koopt tegenwoordig ook in bij enkele tientallen merkfabrikanten. De keten verkoopt al langer producten van A-merken, maar die kreeg het voorheen vooral via een omweg te pakken. Nu doet het ook rechtstreeks zaken met de fabrikanten.
197 nieuwe winkels in 2016
De reden waarom merkfabrikanten nu wel zaken willen en kunnen doen met Action, is niet ver te zoeken: de keten heeft momenteel immers al meer dan 840 winkels in zes landen. Daarnaast blijft Action sterk inzetten op groei, momenteel voornamelijk in Frankrijk, Duitsland en Oostenrijk. Dit jaar worden er maar liefst 197 nieuwe winkels geopend.
“Elke twee weken bespreken we in 75 minuten de voorstellen voor nieuwe winkellocaties. Afgelopen keer waren er 22 voorstellen. Daarvan zijn er 19 goedgekeurd en we hadden nog vijf minuten over. Zo’n winkel kan vervolgens binnen zes weken open zijn. We kunnen op die manier heel snel groeien”, zegt CEO Sander van der Laan in een interview met het FD.
Overal hetzelfde concept
Het concept met de uitzonderlijk lage prijzen en het steeds wisselende assortiment blijkt dan ook in alle landen aan te slaan. “In andere landen hebben we precies dezelfde winkel en voor 95% dezelfde producten. Het land waar dat niet aanslaat, zijn we nog niet tegengekomen.”
Tot drie jaar geleden werden al die producten gekocht bij Nederlandse groothandels, maar momenteel heeft het ook een samenwerking met een Chinees bedrijf lopen. “Die zoekt voor ons leveranciers, let op dat ze voldoen aan onze productspecificaties en doet daar ook controles. Zestig mensen bij Li & Fung werken volledig voor Action. Binnenkort sturen we onze eerste expat naar China.”
Van der Laan komt ook nog even terug op de kritiek die Jef Colruyt eerder al uitte op Action. Volgens Colruyt werden bij Action er immers producten verkocht van mindere kwaliteit. “De meneer van Colruyt maakte ons ook het verwijt dat wij niet-geconcentreerde Axe verkopen. Maar die bleek in zijn eigen winkels ook te liggen.”