De Franse zuivelreus Danone heeft zijn omzetverwachtingen voor het volledige boekjaar 2016 naar beneden bijgesteld vanwege de moeilijke omstandigheden op de zuivelmarkt in Europa.
Slechte prestaties Activia
Danone spreekt vooral van mindere resultaten van het merk Activia en slechtere marktomstandigheden in Spanje. Daarom verwacht het nu dat de omzet iets onder de verwachtingen zal blijven. Eerder ging het bedrijf uit van een groei tussen 3 en 5%. De operationele winstmarge zou dan weer iets hoger uitkomen dan de verwachtingen.
In het derde kwartaal waren de cijfers van Danone dan ook niet bijzonder positief, met de traagste groei in iets meer dan tien jaar. Toen wees het bedrijf naar veranderingen in China, waar een hogere belasting wordt gevraagd op geïmporteerde babyvoeding. Retailers kozen er daarom voor om eerst hun huidige voorraad te verkopen.
Danone heeft lange tijd kunnen profiteren van een sterke verkoop in China omwille van enkele voedingsschandalen, waardoor het vertrouwen van de Chinese consument in lokale producten sterk gedaald was.