Tijdens de eerste helft van het boekjaar steeg het marktaandeel van Colruyt in België opnieuw. Ook de groepsomzet steeg, maar het bedrijfsresultaat daalde. De retailer benadrukt dat de Colruytwinkels hun laagsteprijsbelofte waarmaken.
Hogere investeringen
De omzet van Colruyt Group groeide in de eerste helft van het boekjaar 2016/17 met 2,4% tot meer dan 4,6 miljard euro. Het bedrijfsresultaat (EBIT) daalde van 5,7% tot 5,5% van de omzet, wat volgens Colruyt te wijten is aan hogere afschrijvingen door investeringen in het winkelpark en de logistieke infrastructuur.
Met de winkels lijkt het redelijk goed te gaan: het marktaandeel in België steeg in de eerste jaarhelft met 19 basispunten tot 31,8%. De omzet van de Colruyt-winkels in België en Luxemburg steeg met 1,9%, al was dat voornamelijk door verkoopprijsinflatie. Er was een iets milder concurrentieel klimaat, waardoor prijsverhogingen van leveranciers sneller werden doorgerekend in de markt. Colruyt benadrukt wel dat het blijft investeren in haar laagsteprijzenstrategie: prijsverlagingen én promoties van concurrenten worden onmiddellijk in de verkoopprijzen verrekend.
Markt blijft competitief
OKay, Bio-Planet en Cru realiseerden een gezamenlijke omzetgroei van meer dan 11%. De groothandelsomzet (onder andere Retail Partners Colruyt Group, leverancier van de Spar- en Alvo-winkels) bleef stabiel. Dreambaby en Dreamland zagen de omzet met 2% dalen door slecht weer en een negatief kalendereffect. De online omzet (onder andere Collect & Go) steeg, maar daarover geeft Colruyt geen verdere details.
In Frankrijk realiseerden de Colruyt-winkels een omzetstijging met 3,2%. Colruyt Group zal de komende jaren blijven investeren in haar Franse retailactiviteiten.
De markt blijft competitief, besluit de persmededeling: “Wij voorzien op korte termijn geen significante herneming van het economisch klimaat en van het consumentenvertrouwen in België en Frankrijk.”