De Belgische Sales Management Association (SMA) bestaat ondertussen al bijna 25 jaar. Hoe is de vereniging in die periode geëvolueerd?
P.V.S.: “Oorspronkelijk werd de vzw opgericht om in te spelen op de nood aan interactie tussen salesmanagers uit de foodsector. Maandelijks werd vergaderd met een veertigtal leden over themata gericht op de operationele functies van verkoopleiders, met daarnaast bedrijfsbezoeken en netwerkevenementen.
In de zomer van 2007 is met behulp van Thierry Coeman en de leden evenwel een turnaround uitgedacht. De doelgroep werd uitgebreid naar alle retailsegmenten, evenals naar de producentenzijde. De missie berustte vanaf nu op drie fundamentele pijlers: content management, knowledge management en intelligent networking. Vandaag, vijf jaar later, is de kaap van 150 leden overschreden met bedrijven uit alle sectoren, van KMO tot multinational, vertegenwoordigd door zowel hun algemene directie als hun verkoop- en marketingdirectie.”
Welke richting wenst u uit te gaan met SMA?
P.V.S. : “Ik moet zeggen dat ik bij SMA een heel gezonde organisatie heb aangetroffen. De vereniging heeft de crisis van de afgelopen paar jaar bijzonder goed doorstaan, er is nog geen impact te voelen van de recessie. Buiten is de crisis wel voelbaar natuurlijk. In die marktomstandigheden is het belang van uitwisseling volgens mij groter dan ooit.
Wat we op korte termijn zeker al willen en zullen doen, is de leden nog meer centraal stellen. Hun verwachtingen moeten het vertrekpunt zijn van de organisatie: wat willen zij echt van SMA? Om die verwachtingen en behoeftes precies te weten te komen, zou ik bijvoorbeeld graag een opiniepeiling doen.
Ook is natuurlijk de vijfentwintigste verjaardag van de organisatie een mijlpaal die we niet onopgemerkt mogen laten voorbijgaan. Het moet een betekenisvol moment voor SMA worden, dat bovendien een uitgelezen kans biedt om de visibiliteit van de vereniging verder te verhogen naar de buitenwereld toe.”
Hoe bent u in de organisatie terechtgekomen?
P.V.S.: “Persoonlijk ben ik pas vrij recent betrokken in de organisatie, maar ik kende wel heel wat leden, zowel uit mijn beroepservaring als door de privésfeer. Ze hebben mij met hun enthousiasme mede overtuigd om me kandidaat te stellen als voorzitter.
Voor mij is het een logische uitdaging, omdat ik al altijd behoorlijk actief ben geweest in het verenigingsleven. Zo zat ik gedurende jaren in de Unie van Belgische Adverteerders (UBA) en de Belgian Direct Marketing Association (BDMA). Ook bij de Stichting Marketing ben ik nauw betrokken als master marketer in de strategische groep van senior marketers.”
Professioneel kunt u zelf ook bogen op een lange carrière in de sales en marketing.
P.V.S.: “Ja, mijn ganse carrière lang ben ik tot nu toe actief geweest in de domeinen van sales en marketing. Mijn loopbaan ben ik in 1977 begonnen als product manager bij Henkel, waarna ik er de eerste verkoopmanager werd. Voordien bestond die functie nog niet op zichzelf. Na twee jaar in Düsseldorf te hebben gewerkt, ben ik naar België teruggekeerd als hoofd sales en marketing voor de verzorgings- en cosmeticaproducten van Henkel.
Later ben ik in 1993 commercieel directeur geworden van koekjesfabrikant De Beukelaer, toen nog een aparte divisie van LU. Op het moment dat beide afdelingen zijn samengevoegd, heb ik het domein van marketing voor mijn rekening genomen.
Van 1998 tot 2005 ben ik dan in de groep Vandemoortele actief geweest als commercieel directeur. Gezien de pijlsnelle groei van Alpro heb ik me daar de laatste jaren toegespitst op de sales en R&D van de sojaproducten. Het was ook in die periode dat ik in 1999 verkozen werd tot Marketeer van het Jaar.
Vervolgens ben ik nog marketingdirecteur geweest voor Sara Lee Foods Europe en voor Palm ben ik naar Polen getrokken om het bier er in de markt te zetten, tot de productie-eenheid aldaar werd verkocht aan SABMiller. Vandaag ben ik zelfstandig consultant met verschillende opdrachten in de sector. Dus ook mijn beroepservaring sluit goed aan bij de Sales Management Association en zijn leden.”
Waarom moet men tot slot lid worden van SMA?
P.V.S.: “Volgens mij hebben leden van SMA twee grote redenen om lid te zijn van de organisatie. Ten eerste is het een ideale manier om interactief kennis uit te wisselen. Je bent er onder gelijkgestemden, met dezelfde soorten ervaringen en gelijklopende bekommernissen. Het programma is dan ook zeer specifiek aangepast aan de behoeften van die doelgroep. Ten tweede biedt SMA een zeer goede netwerkopportuniteit, zoals we in het verleden al heel vaak hebben ervaren. Mensen voelen zich goed binnen de vereniging en vinden er de uitgelezen gelegenheden om te netwerken.
Kortom, wat SMA biedt is zowel academisch als praktisch, en daarbovenop ook nog eens een gelegenheid om aan zelfreflectie te doen. Want door de anderen te zien en te spreken, kun je jezelf toetsen en testen. Meestal weet men wel hoe hij het zelf doet, maar het is ook door te vergelijken dat je jezelf goed kunt evalueren. Men leert er dus niet enkel in één richting bij, men leert ook van elkaar.
Ten slotte natuurlijk is er volgend jaar nog het jubeljaar, waarvoor we onder meer in het begin van het jaar met een zéér sterk evenement zullen uitpakken. Meer kan ik daar helaas nog niet over zeggen.”