Supermarktketen Carrefour gaat de unieke wachtrij in al zijn hypermarkten gebruiken. Momenteel wordt het systeem al getest in negen vestigingen, maar vanwege het succes wordt het binnenkort gebruikt in alle winkels.
Minstens 30 seconden winst
Bij een unieke wachtrij staan alle klanten voor alle kassa’s in dezelfde rij, waarna ze één voor één worden doorverwezen naar de volgende vrije kassa. Volgens Carrefour winnen klanten zo minstens 30 seconden op drie minuten aanschuiven. Acht op de tien klanten zegt dan ook tevreden te zijn over het systeem en ook de kassiersters voelen zich minder opgejaagd, omdat ze niet langer het gevoel hebben dat ze op hun eentje een lange wachtrij moeten wegwerken.
Naast de unieke wachtrij behoudt Carrefour wel nog de selfscankassa’s en twee of drie traditionele kassa’s, voor die enkelingen die toch graag zelf hun kassa kiezen.
Andere ketens hebben het systeem ook al uitgeprobeerd, maar zowel bij Delhaize als bij Colruyt werd het al snel terug afgevoerd. Het grootste probleem was vaak dat de lange wachtrij meer plaats inneemt dan de traditionele wachtrijen. Volgens retailexpert Gino Van Ossel is het echter wel het beste systeem. “Het systeem is 100 procent eerlijk: iedereen schuift even lang aan, en niemand kan voorbijsteken”, zegt hij aan De Standaard.