De Belgische consument heeft in de eerste tien maanden van 2016 2,8% minder uitgegeven dan een jaar eerder. In de rest van de EU stegen de uitgaven nochtans met 1,9%. Analisten wijzen daarvoor naar de besparingen van de diverse regeringen.
Besparingen laat op gang gekomen
De Belgische consument gaat met een uitgavendaling van 2,8% sterk in tegen die trend. Er wordt vooral minder geld uitgegeven aan kleding, want daar daalden de uitgaven met 4,4%. Ook op vlak van voeding was er een terugval van 0,7%, terwijl er in de rest van de Europese Unie in die sector net een stijging van 1,2% was. Dat alles blijkt uit de cijfers van Eurostat.
Volgens Comeos is het niet verbazingwekkend dat België in gaat tegen de Europese trend. “Dit is het gevolg van de stabilisatoren die eigen zijn aan de Belgische economie, zoals de mogelijkheid op tijdelijke en economische werkloosheid. In tijden van crisis dalen we minder maar als het beter gaat, stijgen we ook minder”, zegt hoofd communicatie Hans Cardyn, .
Ook het gevolg van de besparingsmaatregelen van de regering heeft zijn effect op de cijfers. Omdat die besparingen in België later op gang kwamen dan in veel andere Europese landen, is er nu dus tijdelijk een andere dynamiek in België. In oktober was dat al minder het geval, want toen stegen de retailaankopen in België alweer met 0,8%. Ook die cijfers waren wel nog onder het Europese gemiddelde, dat toen 1,1% was.