Ahold-dochter Bol.com deelde maandagavond 2,5 euro korting uit aan klanten die vrede namen met een iets latere levering. De webshop spreekt van zijn drukste dag ooit en kon de bestellingen niet bijhouden.
320.000 bestellingen
“We telden bijna 2,5 miljoen bezoekers in 24 uur, goed voor ruim 320.000 bestellingen. Tijdens het drukste uur, van 21 tot 22 uur ’s avonds, werden per seconde liefst 14 artikelen besteld”, zegt woordvoerster Marjolein Verkerk. Om de druk binnen het bedrijf te verlichten, werd er dus besloten om een kleine korting te geven aan klanten die niet eisten dat hun bestelling al de volgende dag werd geleverd, zoals normaal wel het geval is.
De Belgische sectororganisatie BeCommerce spreekt van een primeur in de sector en is fan van het idee: “Het is een win-win voor de klant én de webwinkel: de eerste krijgt korting, de tweede kan eventuele bestelpieken beter opvangen”, zegt directeur Carine Moitier.
De drukte op maandag was het gevolg van Cyber Monday. Dat is de eerste maandag na Thanksgiving, waarop in de Verenigde Staten traditioneel veel kortingen worden gegeven in online shops. De trend is nu ook overgewaaid naar onze contreien, samen met Black Friday.