De Amerikaanse webshop Amazon heeft een nieuwe regel ingevoerd voor het aanmaken van recensies: klanten mogen voortaan nog maar vijf producten per week beoordelen. Zo wil Amazon valse recensies tegengaan.
Klant moet product ook gekocht hebben
Amazon heeft al jaren problemen met verkopers die andere partijen inschakelen om positieve reviews van hun producten te schrijven, vaak tegen betaling. Daardoor krijgen ze een betere rating en verkopen ze dus ook beter. Om dat tegen te gaan, mogen klanten voortaan nog maar vijf productreviews per week schrijven. Daarnaast gaat Amazon ook controleren of de persoon die de recensie schrijft ook daadwerkelijk het product heeft gekocht. Enkel boeken, muziekartikelen en video’s vallen niet onder de nieuwe regel.
In oktober maakte Amazon het al onmogelijk voor gebruikers om een recensie te plaatsen wanneer ze een product gratis of met een korting hebben gekregen.
Voor Amazon zijn betrouwbare recensies bijzonder belangrijk, want een groot deel van het verkoopmodel is er op gebaseerd. Online is er immers geen verkoper die een product kan aanraden en dus moeten klanten vertrouwen op de ervaringen van andere consumenten. Wanneer die echter niet betrouwbaar zijn, straalt dat nadien terug af op Amazon zelf.