Volgens François-Melchior de Polignac, CEO van Carrefour België, is er wel degelijk nog ruimte voor het nieuwe Easy-concept van het supermarktbedrijf. Daarmee spreekt hij een studie tegen die zegt dat de Belgische markt verzadigd is.
Honderden vestigingen Easy-concept
“De markt is dicht, maar niet verzadigd. Er is nog ruimte”, zegt De Polignac in een interview met L’Echo. Daarmee spreekt hij een studie van CRISP (Centrum voor socio-politiek onderzoek en informatie) tegen, dat stelt dat de Belgische markt voor supermarkten stilaan volledig volzet is.
Carrefour zet dan ook door met zijn plan om met Easy een volledig nieuwe keten uit te bouwen. Dit jaar moeten er al zeven filialen openen en uiteindelijk moeten er over heel België honderden vestigingen komen. Dit jaar gaat de groep alles samen zeventien nieuwe winkels openen, waarmee het in totaal op 771 supermarkten komt.
Moeilijk jaar
De Pollignac spreekt ook van een moeilijk jaar. In de eerste negen maanden van het boekjaar steeg de omzet met slechts 0,4% naar 3,2 miljard euro. Die quasi stabiele omzet was dan ook het gevolg van een aantal moeilijke factoren: zo was er het weer dat de verkoop in textiel en tuin beïnvloedde en zorgde de accijnsverhoging voor een daling van de verkoop van drank. Daarnaast waren er doorheen het jaar meerdere periodes waarin de verkoopvolumes van consumentenproducten daalden. “Dat hadden we niet meer meegemaakt sinds 2008”, aldus de topman.
Toch wil Carrefour niet meegaan in wat De Pollignac zelf “het spel van Ahold Delhaize” noemt. Een aantal fabrikanten stelden immers dat die tijdens onderhandelingen onredelijke dingen hadden geëist. Toch wil ook Carrefour zijn winstgevendheid behouden, zonder daarmee de klant te treffen. Daarom probeert het ook te vermijden dat fabrikanten hun prijzen doen stijgen.
“We proberen uit te leggen dat, tenzij de grondstoffenprijzen opeens beginnen te klimmen, dit niet gerechtvaardigd is en dat noch zij, noch wij er belang bij hebben dat de prijs stijgt aan de kassa.”