Een garagehouder die niet akkoord ging met de plannen van D’Ieteren Auto om het aantal dealers fors te beperken, is door de rechtbank in het ongelijk gesteld. Hij eiste liefst 11 miljoen euro van de Belgische invoerder van o.a. VW, Audi, Seat en Skoda.
Van 171 dealers naar 26 ‘market areas’
De plannen van D’Ieteren om het aantal dealers fors terug te schroeven ‑ van 171 nu naar 26 tegen 2020 ‑ stuiten op verzet. De bedoeling was nochtans lovenswaardig: de lage rendabiliteit van de dealers verhogen. Maar dat kon enkel door garagehouders ertoe te overhalen hun vestiging ‑ die vaak al decennia in familiehanden is ‑ te verkopen.
“Vandaag zijn er 18 regio’s waar de market area leader zijn rol heeft bevestigd”, zegt Denis Gorteman, de CEO van D’Ieteren Auto, in zakenkrant De Tijd. Daarmee ligt het bedrijf naar eigen zeggen voor op schema. Maar de laatste loodjes wegen blijkbaar het zwaarst: nogal wat kleinere dealers houden het been stijf, al dan niet in de hoop een hogere overnameprijs te versieren.
Velen vrezen dat D’Ieteren de consolidatiegolf heeft opgestart om binnen enkele jaren het hele dealernetwerk zelf over te nemen. De groep kocht de voorbije jaren namelijk al flink wat dealerships over op de as Brussel-Antwerpen. Maar Gorteman ontkent: “D’Ieteren zal drie market area leaders in Antwerpen, Mechelen en Brussel hebben, en die vertegenwoordigen 20 procent van de volumes. We zijn blij met die 20 procent. D’Ieteren gelooft in een onafhankelijk netwerk en dat willen we zo houden.”
Belangrijke rechtszaak
Een van de mensen die weigerde zijn zaak over te laten, is Philippe Schotte uit Sint-Martens-Latem. Omdat D’Ieteren Auto zijn concessie stopzette, was de uitbater van de vroegere Audi-garage Latem Motors naar de rechtbank gestapt en eiste 11 miljoen euro van D’Ieteren Auto voor onbetaalde commissies, bonussen en wisselstukken. “De ontbinding van zijn concessiecontract heeft niets te maken met de marktstrategie”, is het enige wat Gorteman kwijt wilde over de zaak.
De Gentse rechtbank van koophandel heeft echter zopas geoordeeld dat de hoofdeisen van Latem Motors ’toelaatbaar maar ongegrond’ zijn. Dat betekent concreet dat D’Ieteren geen schadevergoeding moet betalen aan de Latemse dealer. Schotte moet daarentegen D’Ieteren 110.000 euro schadevergoeding betalen voor laattijdig betaalde facturen, zo meldt zakenkrant De Tijd.
Heel wat dealers keken met spanning uit naar de uitspraak van de rechtbank in Gent: “Als de uitspraak in het voordeel van Schotte uitvalt, is het hek van de dam”, stelde een insider in de zakenkrant. Maar zover is het dus niet gekomen.