De Amerikaanse kledinggroep Urban Outfitters heeft in het derde kwartaal niet weten te voldoen aan de verwachtingen. De mindere resultaten waren vooral waarneembaar bij de ketens Free People en Anthropologie.
Extra kortingen drukken winstmarge
De totale omzet van de groep Urban Outfitters strandde op 862,5 miljoen dollar (820 miljoen euro), een groei van 4,5%. Daarbij groeide de vergelijkbare omzet wel met 1%, maar analisten hadden een groei van 1,9% verwacht en een omzet van 868,8 miljoen dollar (825 miljoen euro). De winst kwam uit op 47,4 miljoen dollar (45 miljoen euro), een jaar eerder was dat nog 52 miljoen dollar (50 miljoen euro).
De mindere resultaten komen er door de mindere prestaties van dochtermerken Anthropologie en Free People: daar daalde de vergelijkbare omzet respectievelijk met 2,7 en 1,5%. Analisten hadden wel een daling verwacht, maar gingen uit van een terugval van slechts 1% bij beide merken.
Mogelijk zijn ook de resultaten voor het lopende kwartaal niet geweldig: Urban Outiftters strooit immers met extra kortingen bij Anthropologie en de keten Urban Outfitters, om zo meer klanten naar de winkels te lokken. Daardoor daalt de winstmarge wel stevig.