Tijdens de klimaattop in Marrakesh heeft een coalitie van grote voedingsproducenten zich opnieuw achter het klimaatakkoord geschaard dat in Parijs werd bereikt. Ze beloven dat ze daarbij ook hun steentje zullen bijdragen.
“De klok tikt”
De coalitie bestaat uit Ben & Jerry’s, Clif Bar, Danone, Fetzer Vineyards, General Mills, Kellogg Company, Mars Incorporated, New Belgium Brewing Company, Stonyfield, en Unilever. In een gezamenlijke boodschap stellen ze dat ze met de steun van regeringen en de consument ook hun bijdrage willen leveren aan het bestrijden van de klimaatverandering. “De klok tikt en het is tijd voor echte en blijvende veranderingen in de manier waarop we zaken doen. Als sommige van de grootste voedingsbedrijven ter wereld beschikken wij over de schaal om echt een verschil te maken”, staat te lezen in de brief van de bedrijven.
In hun laatste boodschap verwijzen de bedrijven expliciet naar de impact van de landbouw, waarbij ze stellen dat verbeteringen in andere sectoren tenietgedaan worden, als er ook niet stevig wordt gesnoeid in de uitstoot van de landbouwsector.
Tijdens de nieuwe klimaattop is alvast beslist dat de Parijse klimaatakkoorden versneld zullen worden doorgevoerd. Ten laatste tegen december 2018 moet dat al gebeurd zijn.