Discounters Aldi en Lidl zagen het voorbije kwartaal in het Verenigd Koninkrijk hun omzet met respectievelijk 11,4 en 8,4% groeien. Dat is trager dan anders, maar toch doen ze het nog altijd beduidend beter dan de klassieke namen.
Traagste groei sinds 2011
Van de grote vier in het Verenigd Koninkrijk (Tesco, Asda, Morrisons en Sainsbury’s) wist enkel Tesco zijn omzet de hoogte in te duwen. Daar steeg de omzet met 2,2% in de drie maanden tot 6 november.
Aldi en Lidl groeien dus nog altijd veel sneller dan de concurrentie in het Verenigd Koninkrijk, al is die groei wel een stuk trager geworden. Het was zelfs de kleinste groei sinds 2011 voor de discounters. Sommige analisten vermoeden dat de verkoop op vergelijkbare basis status quo is gebleven ten opzichte van een jaar geleden of misschien zelfs licht gedaald is.
Ondertussen is er ook nog steeds een prijzenoorlog aan de gang tussen de klassieke ketens en de discounters. Die eerste willen de concurrentie aangaan met de discounters, maar die willen dan weer het prijsverschil niet te klein laten worden. Daardoor dalen de prijzen over zowat de hele lijn met 0,5%. Het is echter wel de kleinste deflatie sinds oktober 2014: analisten verwachten (mede door de brexit) dan ook prijsinflatie in december.