Het Chinese Alibaba heeft tijdens Singles’ Day, de belangrijkste dag voor e-commerce in China, opnieuw enkele records verbroken. De “traditie” die Alibaba in 2009 in het leven riep, bracht dit jaar meer dan zestien miljard euro op.
Derde meer omzet
In totaal zou Alibaba op Singles’ Day een omzet halen van 120,7 miljard yuan (16,4 miljard euro). Daarmee doet het bedrijf het beduidend beter dan een jaar eerder, toen een omzet van 91 miljard yuan (12,4 miljard euro) werd gehaald. Singles’ Day is nog maar sinds 2009 aan de gang op Alibaba, maar is sindsdien uitgegroeid tot een waar fenomeen, waar ook heel wat buitenlandse shoppers op af komen.
Singles’ Day is zo veruit de meest belangrijke verkoopdag wereldwij, met een grotere omzet dan Black Friday en Cyber Monday samen. De groei van de Chinese economie mag dan wel vertragen, dat was op 11 november, de dag waarop Singles’ Day steevast plaats vindt, niet te merken. De meest verkochte producten waren iPhones van Apple, sportkleding van Nike en Adidas en apparaten van het Chinese technologiemerk Haier.