Volgens een onderzoek in opdracht van Detailhandel Nederland verdwijnen er binnen tien jaar tot 130.000 banen in de Nederlandse detailhandel, tenzij die het over een andere boeg gooit. Ook in België vrezen experts voor eenzelfde evolutie.
Winkelleegstand
Het onderzoek wijst op de veranderingen die de komende jaren zullen plaatsvinden in de detailhandel: verschuivingen in de bevolkingssamenstelling en het consumentengedrag, technologische innovatie en toenemende concurrentie zorgen voor nieuwe mogelijkheden, maar ook voor bedreigingen. Als de detailhandel zich niet snel genoeg weet aan te passen, dan verdwijnen er volgens studiebureau McKinsey 55.000 tot 130.000 banen.
Die inkrimping van de detailhandel zou ook leiden tot meer winkelleegstand. Bij een ongewijzigd beleid schat McKinsey dat 20 tot 35% van de huidige winkelruimte overbodig zal worden. Vooral in de sector non-food verwacht het adviesbureau dan grote klappen.
Alternatief scenario
Om te overleven moet de retailsector volgens het bureau werken aan een alternatief scenario, waarbij de overheid barrières (denk aan te strikte bestemmingsplannen, ongewenste prikkels in de vastgoedsector en inflexibiliteit in de arbeidsmarkt) moet aanpakken. Daarnaast moet er vanuit de sector ingezet worden op differentiatie en innovatie. In het buitenland kunnen Nederlandse retailers dan weer samenwerken om Nederlandse producten en diensten aan te prijzen.
Ook online moeten er zaken veranderen volgens McKinsey: online marktplaatsen zullen moeten inzetten op een lokaal producten- en dienstenaanbod, een naadloze integratie van online en offline en versnelde invoering van technologie.
Ook in België
Het kwantitatieve onderzoek richtte zich weliswaar op Nederland, maar de bredere conclusies zullen ook in België te voelen zijn. Zo stelde auteur Pieter Ballon onlangs nog op deze site dat steden de vruchten kunnen plukken van deze evoluties, als ze zich snel genoeg omvormen tot “slimme steden”. Inzetten op de strijd tegen onder andere leegstand gebeurt nu al, maar te gefragmenteerd, menen experts.