De Duitse discounter Aldi heeft het plan opgevat om China te veroveren en gaat als eerste stap een Chinese webshop lanceren. Het Duitse bedrijf gaat zo de concurrentie aan met lokale reuzen Alibaba en JD.com.
Bevoorrading vanuit Australië
Voor de nieuwe webshop gaan de Duitsers gebruik maken van het Australische dochterbedrijf Aldi Stores. Een aantal Australische leveranciers zijn dan ook al op de hoogte gebracht van de plannen, zodat ze hun verpakkingen en etiketten waar nodig kunnen aanpassen.
Het bedrijf wil met zijn webshop ook verder gaan dan enkele andere Europese ketens, die voornamelijk Europese specialiteiten bieden voor de rijkere Chinese consumenten. Aldi wil een volledig assortiment bieden, met lokale producten, waarbij een aantal Duitse producten als extraatje worden gezien.
Zonder hulp
Het is trouwens de eerste keer dat Aldi de stap naar een nieuwe markt maakt, zonder er eerst fysieke winkels te openen. Dat wil echter niet zeggen dat er nooit fysieke winkels de deuren zullen openen in China, wordt er meteen bijgevoegd.
Het blijft echter afwachten of Aldi op zijn eentje de meer dan 450 miljoen online klanten in China kan bereiken. Een aantal andere Westerse ketens hebben het eerder geprobeerd, maar hebben daarna besloten om toch maar de handen in elkaar te slaan met Alibaba of JD.com, die samen zowat de hele Chinese online markt beheersen.