Het Franse luxemodehuis Hermès, bekend van zijn zijden sjaals en lederen tassen, zag zijn omzet in het derde kwartaal klimmen met 8,8% tot 1,26 miljard euro. Dat brengt de totaalverkoop dit jaar al op 3,7 miljard euro.
Strengere controle op import in China
Met een kwartaalgroei van bijna 9% doet Hermès beter dan de analisten hadden voorspeld: zij hadden gerekend op een groei met ‘maar’ 7%. “We zagen een flinke omzetgroei in China, waar de lokale vraag verbeterde ten opzichte van vorig jaar”, zei topman Axel Dumas. Hij stak niet weg dat Hermès flink garen spint bij de beslissing van de Chinese overheid om de import van luxegoederen strenger te controleren. Die verhoogde controle zorgt er duidelijk voor dat de Chinezen meer in eigen land kopen.
Over de voorbije negen maanden zag Hermès zijn omzet afklokken op 3,697 miljard euro, zo’n 7,5% meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. Op de Franse thuismarkt blijft Hermès wel de naweeën van de terreuraanslagen voelen: de groei komt er niet hoger dan 4,5%. Elders gaat de omzet er minstens 7% op vooruit, met Japan (+8,5%) en Europa exclusief Frankrijk (+9,3%) als uitschieters.
De lederwarenactiviteit blijft traditioneel dé sterkhouder van het Franse luxehuis, met een omzet van 1,86 miljard euro over de voorbije negen maanden (+16,3%). Ook de parfums zetten knappe groeicijfers neer: +5,9% tot 194,9 miljoen euro. De pret-à-portercollectie en de zijden sjaals zitten dan weer in een krimpscenario.