Nu de herfst zijn intrede heeft gedaan, is de verkoop in de boetieks eindelijk op gang gekomen. Eindelijk, want de modedetailhandel zag in augustus en september “zwarte sneeuw” door het aanhoudende zomerweer.
Drie op vier merkt “opvallende verbetering”
Uit een enquête van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen bij 194 schoenen- en kledingwinkels blijkt dat 77% (ruim drie op vier dus) opvallend betere verkoopresultaten neerzet sinds begin vorige week. Gemiddeld nam hun omzet met 38% toe ten opzichte van een doorsneeweek in de voorbije maand september.
“Toch is de achterstand die ze de afgelopen twee maanden opliepen daarmee verre van goed gemaakt”, zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. Ze wijst erop dat liefst 89% van de kleding- en schoenenwinkels tijdens de maand september opvallend minder stukken uit de herfst- en wintercollectie had verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat bleek uit een eerdere enquête waaraan 562 modedetailhandelaars hun medewerking hadden verleend. Slechts 1% van de 532 toen bevraagde boetiekuitbaters zag zijn omzet in september stijgen.
“Voor de modesector is het nu te hopen dat de herfst aanhoudt en tegen november en december overgaat in een droge, maar koude winter”, vervolgt Christine Mattheeuws. “De modedetailhandel ligt op dit moment immers nog met een erg uitgebreide herfst- en wintercollectie in de rekken als gevolg van de aanhoudende (na)zomer.”