Consumenten die naar de reclames van JBC kijken, zullen straks meteen een bestelling kunnen plaatsen in de webwinkel van de kledinggroep door hun smartphone of tablet met de Spott-App voor het televisiescherm te houden.
Van tv naar thuis
De Spott-app is ontwkikkeld door Appiness en toont een aantal rode bollen op het scherm van wie zijn smartphone of zijn tablet voor de televisie houdt, bij spullen die meteen online gekocht kunnen worden. Het programma herkent de producten immers, zelfs al gaat het om bewegende beelden, en legt vervolgens automatisch de link met een aangesloten webwinkel.
Appiness werkt onder meer samen met Medialaan, VRT en RTL. Er zijn al productherkenningen voor onder meer De Keuken van Sofie, Dagelijkse Kost, Familie, Thuis, The X-Files en Cordon. Gemiddeld kunnen nu al zowat 3,5 uren per dag via de app Spott op de smartphone producten worden gekocht die in populaire televisieprogramma’s opduiken. Om de mogelijkheden van de app beter bekend te maken, komt er binnenkort trouwens een campagne.
Ook voor reclames
De start-up wil nu een stapje verder gaan en maakt volgens de krant De Tijd volgende week een reclamespot van JBC interactief. Wie de smartphone of de tablet voor de advertentie houdt, zal de kleding direct kunnen kopen in de webwinkel van de modegroep.
Voorts werkt Appiness aan een internationale expansie: zo wil het licenties op de app verkopen, waardoor zenders hem onder eigen naam kunnen aanbieden. Dit laat hen toe om contracten af te sluiten met retailers, waarbij ze per verkocht item een aanbrengvergoeding opstrijken. Het bedrijfje opende daartoe alvast kantoren in Londen en Seoul.