De directie van de Metro-groep, die de ketens Makro en Metro uitbaat, wil brugpensioen vanaf 55 jaar voor haar Belgische werknemers. Op die manier zou de reorganisatie bij het concern opgevangen kunnen worden zonder naakte ontslagen.
Concurrentie elektronische handel dwingt bedrijf tot herpositionering
Metro maakte in juni bekend dat het in België 505 jobs wil schappen op een totaal personeelsbestand van 3.000 eenheden: het grootste deel daarvan bij de hypermarktketen Makro, een kleiner deel bij de horecagroothandel Metro. Zowel de winkels als de hoofdkantoren worden in het bad getrokken.
Het concern wil met die afslanking de kosten omlaag halen om sterker te staan tegen de opmars van de elektronische handel. Tegelijk schaaft het zijn strategie bij: Makro moet zich voortaan vooral richten op particulieren en professionelen in onder meer bouw en tuinaanleg, Metro moet focussen op professionelen in de horeca en voeding. Om die aparte focus te beklemtonen, zullen de centrale diensten voor Makro en Metro trouwens worden gesplitst. Die bijsturing gaat ook gepaard met een investering van 61 miljoen euro.
De voorgenomen operatie wordt volgens het persagentschap Belga gespreid uitgevoerd tot eind 2018. Om ze vlot te laten verlopen, wil de directie brugpensioen op 55 jaar. Dat is de minimumleeftijd voor een bedrijf in herstructurering.
Media markt wil winkels in Makro-vestigingen
Intussen bevestigt Makro dat Media markt interesse heeft om via een shop-in-shopformule in zijn vestigingen consumentenelektronica te verkopen. Dit zou de keten trouwens goed uitkomen, want zo zou een jonger publiek naar de Makro-winkels moeten komen. Bovendien maakt Media markt nog deel uit van de groep Metro, waartoe ook Makro behoort.
Op 20 oktober staat nieuw overleg tussen vakbonden en directie gepland.