De Carrefour markets die door de groep Mestdagh worden uitgebaat, leggen hun eigen accenten, met bijzondere aandacht voor klantservice en voor de traditionele versafdelingen. RetailDetail Food bezocht de pas heropende winkel in Naninne.
Ter plaatse bereid
De supermarkt in Naninne (bij Namen) wordt – net als die van Floreffe – uitgebaat door franchisenemer Giorgio Piovesan. Dat het een Carrefour market is van de groep Mestdagh, daar kan je niet naast kijken: niet alleen draagt het logo op de winkelpui het groene logo van Groupe Mestdagh, ook heet de groep ons welkom op een grote pancarte aan de inkom. Het is duidelijk dat Mestdagh in het partnerschap met Carrefour z’n identiteit wil behouden.
De winkel werd met 360 m²uitgebreid tot 1630 m² en het interieur werd helemaal vernieuwd. Bovendien werd het assortiment vergroot en het winkelcomfort verbeterd, vertelt winkelmanager Pierre-Yves Zenere die ons te woord staat. De marktzone vooraan in de winkel kreeg meer ruimte, want die omvat de drie rayons waarin de groep Mestdagh traditioneel sterk staat: groenten en fruit, bakkerij en een beenhouwerij met bediening. Door gebruik van lage presentatiemeubels kunnen shoppers al van bij de inkom de slagerij zien die zich achteraan bevindt.
Nieuw is een keuken waar medewerkers kant-en-klare maaltijden bereiden en verpakken. Het is pas de tweede winkel waarin Mestdagh dit concept toepast, na die van Hamoir. “We kunnen hier zo’n 40 verschillende recepten bereiden, naargelang het seizoen. We kiezen vooral voor de grote klassiekers, echte familiale gerechten. Sushi vind je niet bij ons!” Onder andere vol-au-vent, bolognesesaus, balletjes en Luikse salade zien we voorverpakt in een wandkoeler met de duidelijke vermelding ‘cuisiné sur place’. Een aantal bereidingen liggen ook in de bedieningstoog.
Lokaal assortiment
Die traditionele bedieningstoog is een belangrijke speerpunt voor de groep Mestdagh. De groep zet immers sterk in op service en met een toonbank maak je het verschil tegenover andere supermarkten. “In een tijd waar alles gestandaardiseerd wordt, willen we zo dicht mogelijk bij onze klanten staan en tonen wat we anders doen dan de anderen.” De winkel verkoopt bijvoorbeeld zoveel mogelijk lokaal rundvlees.
Bijzondere aandacht heeft de groep Mestdagh voor lokale producten: winkels krijgen een grote vrijheid om zo’n lokaal assortiment samen te stellen, de groep helpt bij het leggen van de contacten. Zeker hier in Naninne is het publiek gevoelig voor dat plaatselijke aanbod. Niet voor niets bevindt D’Ici, de supermarkt met enkel lokale producten, zich even verderop.
Zo zijn er onder andere producten van de slakkenkwekerij van Warnant, de onvermijdelijke Peket de Namur, en Belgische wijn van het nabijgelegen Domaine du Ry d’Argent. Op de bierafdeling krijgen lokale brouwsels de nodige ruimte. En plaatselijke kazen spelen een hoofdrol in het kaasmeubel: “Sommige kazen vind je nergens anders!” Voor de meeste kazen geldt dat ze ter plaatse versneden en verpakt worden. “We versnijden ook op vraag van de klant en we stellen kaasschotels samen.”
Foodtrends
Bio is een groeiend segment voor de keten. Naast het uitgebreide biogamma onder het merk Carrefour Bio is er een assortiment van het Franse merk Jardin Bio. Ook fairtradeproducten en producten uit de wereldkeuken lopen goed, vernemen we, net als vleesvervangers en glutenvrije producten. Carrefour Groupe Mestdagh volgt de foodtrends op de voet, zoveel is duidelijk.
De wijnafdeling kreeg in de nieuwe winkelindeling een prominente, centrale plaats, tussen de versmarkt en de afdeling droge voeding. “Na het wijnfestival introduceren we een aanbod grand cru’s.” Dicht bij de kassazone valt ons oog op een meubel met broodjes, wraps, salades en andere lunchoplossingen. Door de ligging bij een industriezone komen hier ’s middags immers veel werknemers over de vloer, op zoek naar een snelle hap.
Winkelcomfort
Differentiatie is essentieel voor Groupe Mestdagh, benadrukt districtmanager David Mertens. Er is namelijk flink wat concurrentie in de regio, die een goede koopkracht heeft. Alle supermarkketens zijn hier aanwezig. En, bijzonder: op amper 800 meter bevindt zich een andere Carrefour market, ook een franchisé, maar dan van Carrefour Belgium.
“Onze winkel is groter en beter gelegen. Met deze verbouwing versterken we onze concurrentiepositie”, weet Pierre-Yves Zenere. “We zien hier nog groeipotentieel. De winkel was verzadigd. Nu bieden we de klanten meer winkelcomfort.” Ook de keuze werd ruimer: er kwamen 2.000 referenties bij.
Om de wachttijden aan de kassazone nog te verkorten, werden er twee kassa’s toegevoegd, zodat de winkel nu in totaal over acht kassa’s beschikt. “We maken er een erezaak van dat klanten niet moeten wachten.” Ook dat is service. De groep Mestdagh introduceert nu stilaan selfscanning in haar winkels, maar de ondernemer in Naninne is daar niet op ingegaan. “Een bewuste keuze, we willen zoveel mogelijk het contact met de klanten behouden.”