Het luxeconcern LVMH heeft Rimowa, producent van reiskoffers, overgenomen. Voor de overname van het Duitse bedrijf telt LVMH een bedrag van 640 miljoen euro neer. Het is het eerste Duitse bedrijf in de portefeuille van de groep.
Sterke groei
LVMH krijgt zo 80 procent van de aandelen in handen, die het koopt van Dieter Morszeck, de kleinzoon van de oprichter van Rimowa. Morszeck zal het bedrijf blijven leiden, samen met Alexandre Arnault, die door LVMH wordt aangesteld.
Rimowa werd in 1898 opgericht en een koffer van het merk kost al snel 350 euro. Het merk groeit de laatste jaren bijzonder sterk, zelfs sneller dan het gemiddelde van 5 procent van de rest van de markt. Het haalt een omzet van ongeveer 400 miljoen euro.
Dankzij de overname versterkt LVMH zijn positie in de sector, waar het momenteel al een tweede plaats inneemt, na de oppermachtige marktleider Samsonite. LVMH heeft nu ongeveer 7 procent van de markt in handen, ten opzichte van 17 procent bij Samsonite.