Een week waarin retailers zich van hun beste kant lieten zien en een megabrouwer kansen miste. En ja, onze populaire vrijdagse rubriek heeft een naam gekregen. Voortaan fileren we wekelijks het foodnieuws voor u, puur en ongezouten. Filet Pur dus.
Constructief overleg
De onderhandelaars van Ahold Delhaize zijn nog de kwaadsten niet, leerden we afgelopen week. Ze treden in constructief overleg met de fabrikanten en hun belangenverdedigers. Waar dat overleg toe moet leiden, dat is veel minder duidelijk. In elk geval heeft Ahold Delhaize met een aantal leveranciers al een akkoord bereikt, en met andere nog niet, vernemen we. Kijk eens aan. Tot zover het urgente wereldnieuws.
Delhaize maakte de voorbije dagen kennis met de tol van het succes. Nauwelijks had de retailer aangeboden om voor amper 9,95 euro boodschappen aan huis te bezorgen, of het begon bestellingen te regenen. Wat meteen leidde tot wachttijden van een week. Bij Coolblue zou het niet waar zijn. Maar er wordt aan gewerkt. En dat zal nodig zijn ook, want volgens RetailDetail gaat dat thuis bezorgen een flinke boost geven aan e-commerce in food.
Scherp geprijsd
Over naar de harddiscounters dan maar? Lidl startte de week met mooi nieuws: tegen eind dit jaar verkoopt de retailer enkel nog verse vis die het ASC- of MSC-keurmerk heeft. Tegen het einde van 2017 moet ook alle diepvriesvis duurzaam zijn. De aankondiging van Lidl past in de duurzame maand van de keten, waarbij elke week een deel van het duurzame assortiment in de kijker wordt geplaatst. We zijn nu al benieuwd naar het volgende persbericht.
Ook opende Lidl deze week een nieuwe webshop met meer dan 700 wijnen uit de hele wereld, geprijsd van 1,99 tot 99,99 euro. Thuislevering kost slechts 2,99 euro, wat wel een heel scherpe prijs is. De concullega’s van Aldi pakten uit met een recordomzet in het Verenigd Koninkrijk. Volgend jaar zal de discounter 300 miljoen pond (350 miljoen euro) investeren in de Britse winkels, om verder te groeien.
Vriendelijk
Nieuws uit de landbouwsector: een Duitse studie verwacht een sterke consolidatiegolf in de zuivelsector. Het aantal melkveebedrijven zal daardoor met 40% dalen in Europa en met 15% wereldwijd, maar het aantal koeien blijft wel toenemen en de prijzen zullen stijgen, als gevolg van een grotere vraag. Met de methaangasproductie zit het dus ook snor.
Carrefour, Colruyt, Cora, Delhaize en Lidl verbinden zich ertoe om de term ‘parkkonijn’ – die verwijst naar diervriendelijk gekweekte konijnen – enkel nog te gebruiken voor dieren die gehouden en geslacht zijn volgens een afgesproken tracerings- en certificeringssysteem. Zo willen ze misleiding vermijden. Voor de groeiende groep mensen die dit niet diervriendelijk genoeg vinden, is er tofu.
Altijd open
In Antwerpen hebben ze aangekondigd dat de Mercado, de geplande foodmarkt in het oude postgebouw aan de Groenplaats, op 15 oktober de deuren zal openen. Welke handelaars er hun intrek nemen is nog niet bekend, maar dat het lekker wordt staat vast. Enfin, dat hebben we ook maar van horen zeggen.
In Brussel kunnen ze dan weer prat gaan op een Carrefour market die zeven dagen op zeven open is van 7u tot 23u. Zou het een record zijn? Het mag, omdat hij in een toeristische zone ligt. De schaarse sluitingsuren worden benut om de winkel schoon te maken en aan te vullen. De mooie nieuwe vestiging van CRU in Gent is ook alle dagen open, met inbegrip van feestdagen. Jawel, we kunnen spreken van een trend.
Gemiste kans
Van een gemiste kans kunnen we spreken nu de fusie tussen AB InBev en SABMiller formeel is goedgekeurd. Niet omdat die fusie zelf geen goed idee zou zijn (al zijn de meningen daarover verdeeld) maar wel omdat de naam gewoon AB InBev blijft. Oké, dat had erger gekund (SAB Miller AB InBev was een kanshebber) maar van veel creativiteit getuigt het toch niet. Wat is er mis met iets als GigaBrew, ImmenseBev of Colossal Beverage Group?
Groter is niet altijd beter, maar we kunnen ons voorstellen dat bijvoorbeeld de gesprekken met Ahold Delhaize in Breda toch nét iets comfortabeler verlopen wanneer je weet dat je de grootste hebt. Waarnemers vrezen intussen voor hogere bierprijzen, banenverlies en een toenemende druk op de leveranciers van grondstoffen. Geen wonder dat thuis brouwen zo’n hype is.
Het grappigste foodretailnieuws kwam deze week uit IJsland. Dat land wil namelijk een rechtszaak beginnen tegen de Britse diepvriesketen Iceland, omdat die onrechtmatig gebruik zou maken van de landsnaam. Zijn ze daar in IJsland naast hun schoenen beginnen lopen sinds het EK voetbal? Niet echt: de Britse supermarktketen diende al enkele malen klacht in tegen IJslandse bedrijven die de naam Iceland gebruiken, beweren ze in Reykjavik. En dat moet stoppen. Waarvan akte. Tot volgende week!