In aanloop naar de Wereldveggiedag op 1 oktober heeft Delhaize vrijgegeven dat de verkoop van vegetarische producten het afgelopen jaar opnieuw met vijf procent is gestegen. Nochtans blijft het aantal vegetariërs stabiel.
Opmars flexitariërs
Het aantal Belgische flexitariërs, mensen die één of meerdere dagen per week geen vlees eten, stijgt echter wel. Flexitariërs zijn ondertussen al goed voor 80% van de verkoop van vegetarische producten bij Delhaize. Ook de verkoop van veganistische producten is het afgelopen jaar met 20% gestegen.
Vegetariërs en flexitariërs maken wel andere keuzes bij het kiezen van vegetarische producten: vegetariërs koken vaker met basisproducten, zoals tofu, granen, groenten en peulvruchten, terwijl flexitariërs hun vlees vervangen door plantaardige eiwitten, zoals onder andere een granenburger.
Om te kunnen voldoen aan de stijgende vraag naar vegetarische producten heeft Delhaize in september twee nieuwe producten gelanceerd. Zo is er een nieuwe bio veggieburger met rode biet, amandel en Belgische quinoa en ook een bio veggieburger hennep-kale. Beide burgers zijn van het merk Delhaize en worden gemaakt met zoveel mogelijk producten van Belgische oorsprong.