Dat Delhaize nu boodschappen aan huis levert, zou weleens het begin kunnen betekenen van een nieuw hoofdstuk in de e-commerce concurrentiestrijd op de Belgische foodmarkt. Onze buurlanden staan hierin al verder.
Onverwacht succes
Als er nog iemand openlijk twijfelde aan het potentieel voor het aan huis bezorgen van boodschappen in ons land, dan is dat sinds afgelopen weekend wellicht niet meer het geval. De start van de bezorgdienst van delhaize.be was namelijk zo’n onverwacht succes dat er meteen wachttijden ontstonden van wel een week.
Delhaize zegt druk bezig te zijn om zijn logistiek bij te sturen en de capaciteit te verhogen, maar toch houdt de retailer een slag om de arm: “We kunnen niet beloven dat het snel mogelijk wordt om ’s avonds te bestellen en de volgende dag uw boodschappen aan huis te krijgen. De meeste mensen zitten daar ook niet op te wachten”, klinkt het. Dat is vreemd. Nog verbazender is het feit dat de concurrenten voorlopig geen eigen bezorgdienst uitbouwen: Colruyt vindt afhaalpunten duurzamer. Carrefour werkt wel samen met combo, de bezorgdienst van bpost.
Betalen voor gemak
Waarom wij dat vreemd vinden? Omdat in de ons omliggende landen – en ook verder weg – het thuis bezorgen van boodschappen de norm wordt. En omdat retailers de bestellingen ook alsmaar sneller aan de voordeur leveren. Er lijkt zich een consensus te vormen rond het idee dat een doorbraak van e-commerce in food enkel zal plaatsvinden als thuislevering een performant model wordt.
Afhaalpunten zijn namelijk wel efficiënt voor de retailer, maar niet echt voor de shopper. Die moet toch nog de auto in, en door het drukke verkeer naar de winkel. Dat is een inspanning. De tijdswinst die je maakt in vergelijking met een winkeltrip, is relatief. Zelfs wanneer je maar een kleine omweg moet maken op weg van het werk naar huis. En de kost van bezorgen ligt slechts enkele euro’s hoger.
Afgaande op het succes bij delhaize.be is een bezorgkost van 9,95 euro voor heel wat consumenten dus een faire prijs, als het hen een vervelende winkeltrip kan besparen. Voor gemak betalen we met de glimlach. Vooral de zogenaamde millennials willen tijd winnen en stress vermijden, blijkt uit recent onderzoek van Mintel. Het biedt perspectief.
De hete adem van Amazon
Dat begrijpen ook de retailers in de ons omliggende landen. Frankrijk bijvoorbeeld mag dan wel het land van de ‘drives’ zijn, in een stad als Parijs is leveren aan huis wél gemeengoed. Bezorgen is immers logisch in steden, waar de bevolkingsdichtheid groot is en veel bewoners geen auto hebben.
In Nederland bezorgen zowel Albert Heijn als Jumbo al een tijdje aan huis, volgens het principe ‘vandaag besteld, morgen geleverd’. Jumbo schakelt nu zelfs een versnelling hoger. Het nieuwste fenomeen in Nederland heet Picnic: een snelgroeiende pure onlinesupermarkt die dagelijks thuis levert met gekoelde elektrische bestelwagens.
Ook in Groot-Brittannië (in de eerste plaats in Londen) woedt een bezorgstrijd. Retailers jagen elkaar op: Tesco, Sainsbury, Marks & Spencer (in samenwerking met bezorgdienst Togle) en Morrisons (met pure player Ocado) beloven allemaal zelfs om boodschappen te bezorgen binnen het uur. Eén en ander heeft uiteraard te maken met de komst van AmazonFresh naar het Verenigd Koninkrijk. Die dienst wordt zeker ook beschikbaar in de rest van Europa, net als de Amazon Dash bestelknoppen die nu al in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Oostenrijk opduiken. Een simpele druk op de knop: wat kan er nog makkelijker zijn?
Duurzaam bezorgen
Eén punt van kritiek duikt telkens opnieuw op, wanneer het gaat over boodschappen bezorgen: al die bestelwagentjes die ’s avonds door de steden razen, belasten het verkeer en verergeren nog de vervuiling. Daarom experimenteren heel wat retailers met alternatieve, meer duurzame levermethoden.
Het hierboven vernoemde Picnic bijvoorbeeld kiest voor elektrische busjes. Albert Heijn test in Amsterdam bezorgen met de elektrische fiets, binnen het uur. Carrefour doet in Parijs hetzelfde, sinds de komst van Amazon Prime Now. En bij ons is er stadsdistributiebedrijf Bubble Post dat de ‘last mile’-problematiek aanpakt met cargofietsen, elektrische wagentjes en sinds kort ook met de zogenaamde Stint, een elektrisch voertuig dat tot 400 kilogram kan laden. Bubble Post werkt al samen met horecagroothandel Metro voor het beleveren van restaurants in Antwerpen. We hebben qua duurzame oplossingen het einde nog niet gezien.
Besluit? Boodschappen aan huis bezorgen wordt een aantrekkelijke optie voor de consument, tenminste zodra de logistiek een ‘vandaag voor morgen’ ritme aankan. Het voorbeeld van Delhaize zal daarom wellicht toch snel navolging krijgen van de collega’s. Ze kunnen moeilijk anders. De groei van e-commerce in food zal hierdoor snel nieuwe stimulansen krijgen. Is iedereen daar klaar voor?