Colruyt heeft op de algemene vergadering gisteren in zijn kaarten laten kijken voor het boekjaar 2016-2017. De retailgroep uit Halle verwacht dat de nettowinst stabiel zal blijven tegenover het vorige boekjaar, al mag het altijd iets meer zijn.
Twintigtal nieuwe vestigingen
Topman Jef Colruyt (foto) wond er geen doekjes om: “De markt zal competitief blijven. We verwachten op korte termijn geen significant herstel van het economische klimaat en van het consumentenvertrouwen in België en Frankrijk.” De nummer twee van de groep, Frans Colruyt, verwees in dat kader uitdrukkelijk naar het zwakke consumentenvertrouwen, dat ook Colruyt parten speelt: “Wanneer we grote herstructureringen meemaken zoals in de laatste weken, dan voelen wij dat ook”, klonk het.
Toch blijft de groep investeren: voor het boekjaar 2016/17 een slordige 385 miljoen euro (vorig boekjaar 389 miljoen euro), goed voor een twintigtal nieuwe vestigingen. Voor CRU, dat deze week zijn derde vestiging opende, wordt het potentieel op zes geraamd “binnen twee tot drie jaar”, zo viel te horen.
“De groep zal haar operationele kosten onder controle houden”, zei Jef Colruyt in zijn toespraak tot de aandeelhouders. “Terzelfdertijd zullen we onze investeringen in medewerkers, winkels, kwaliteit, innovatie, duurzaamheid en efficiëntie onverminderd verderzetten. Daarom verwachten we dat het geconsolideerd nettoresultaat van boekjaar 2016/17 het resultaat van vorig boekjaar zal evenaren en hopelijk licht overschrijden. Deze verwachting is exclusief de beperkte impact van de verkoop van onze Franse foodservice business Pro à Pro.” Die activiteit werd de voorbije zomer overgelaten aan de Duitse Metro Group.