Uber heeft zijn maaltijdbezorgservice UberEats gelanceerd in Amsterdam. Daarmee gaat het de concurrentie aan met Thuisbezorgd.nl, dat 80% van de Nederlandse markt in handen heeft. Toch gelooft Uber dat het nog een rol van betekenis kan spelen.
Snel groeien
UberEats is momenteel al actief in 36 steden in negen landen en wil nu dus ook Nederland veroveren. Om dat doel te bereiken rekent UberEats geen bezorgkosten aan en voert het ook geen minimumbedrag voor een bestelling. Het zet ook veel minder restricties op de afstand tussen de klant en de plek van zijn bestelling, al kan het dan zijn dat de bestelling niet binnen de beloofde twintig minuten wordt geleverd.
Om de kosten van die strategie te dragen, rekent UberEats er op snel marktaandeel te winnen. Daarbij hoopt het veel klanten binnen te halen via gebruikers van de app van Uber, want zij krijgen via die app ook snel toegang tot UberEats.
Ook naar Brussel
Eens UberEats zijn plaats in de markt heeft verworven, verwacht men bij Uber dat er al snel restaurants zullen komen die zich volledig richten op het bezorgen van maaltijden, zoals op een aantal andere locaties waar de dienst actief is, al het geval is.
Ook Brussel mag trouwens binnenkort UberEats verwachten: Uber liet eerder al verstaan dat de dienst in het laatste kwartaal van 2016 in de Belgische hoofdstad wordt gelanceerd. Toronto was eind 2015 de eerste stad waar UberEats van start ging.