Online retail kent zijn grenzen
Internationalisering vergt altijd een zeer bewuste en doordachte strategische aanpak. Het aantal retailers dat in het buitenland roemloos ten onder is gegaan, omdat ze te snel voorbijgingen aan de eigenheden van de buitenlandse markt (vaak zelfs buurlanden), is groot.
Op het internet lijkt de wereld uniformer en per definitie grenzeloos. Toch mogen ook online spelers zich hier niet in vergissen. Grenzen en cultuurverschillen blijven er wel degelijk, al zijn ze op het wereldwijde web dikwijls onzichtbaar. Ook de praktische uitdagingen van internationale internethandel zijn zeker niet van de minste.
11 C’s voor internationalisatie
Over die uitdagingen en ervaringen zullen online retailers en e-commercedeskundigen het tijdens eCommerce eXchange hebben. Martin Newman, een ware veteraan in de Britse én internationale e-commerce als voormalig e-tailverantwoordelijke bij onder meer Burberry, Ted Baker en Harrods, heeft zelfs een heus model uitgewerkt om de belangrijkste elementen van online internationalisering stap voor stap te kunnen overlopen: het 11 C-model.
Vooraleer die uit de doeken te doen, bijt de Brit Hash Ladha op 26 april echter de spits af. Hij zal het als directeur multichannel bij de groep Aurora Fashion (o.a. Karen Millen en Oasis) – en vanuit zijn eerdere ervaringen bij Asos en New Look – hebben over multi-channel retailing als dusdanig, terwijl José Cledera (COO Quiksilver) zich vervolgens zal toespitsen op branding in een multichannelomgeving.
Thierry Geerts legt als CEO van Google België bovendien de rol uit die de zoekmachine kan spelen bij het uitrollen van een multichannelzaak. Verder wordt het opkomende belang van het mobiele kanaal onder de aandacht gebracht door Peter Grypdonck, topman van Vente-Exclusive.com. De logistieke uitdagingen worden tot slot aangepakt door Dries De Love, hoofd van de afdeling e-commerce van Katoen Natie.
Uw inschrijving geeft recht op toegang tot het aansluitende RetailDetail Congres om 16u.