Meer nog: 74 procent van de smartphonegebruikers zou al ten minste één keer interactief gereageerd hebben op een buitenreclamecampagne. De interactie blijkt ook – logischerwijs – doeltreffender als ze resulteert in een beloning of een creatieve propositie. Veel smartphonegebruikers blijken echter nog niet voldoende geïnformeerd zijn over de interactieve mogelijkheden met buitenreclame. QR-codes zijn het meest bekend en worden het vaakst gebruikt, maar NFC (Near Field Communication) daarentegen is nauwelijks gekend. Hoewel het publiek nieuwe technologieën toejuicht, moeten adverteerders rekening houden met het feit dat niet alle technologieën bij het grote publiek zijn doorgedrongen.
Perfect match
Buitenreclame en mobiel vormen volgens het onderzoek een perfect match: buitenreclame kan als trigger dienen voor impulsaankopen van smartphonegebruikers. 32 procent van de smartphonegebruikers gaf aan dat ze na het zien van een buitenreclame online meer info over het product of merk hadden gezocht en 20 procent gaf aan effectief een aankoop te hebben gedaan. Als merken het goed aanpakken, kan deze nieuwe interactiviteit leiden tot een grotere klantenbinding en een positieve mond-tot-mondreclame, zowel online als offline. Wel moeten ze zich hoeden voor het aanbieden van teleurstellende interactieve ervaringen.
De interactieve buitenreclametrend zit in de lift. Adverteerders mogen echter nooit uit het oog verliezen dat een interactieve buitenreclamecampagne pas succesvol is als ze het publiek op het juiste moment en met de juiste technologie benadert en de consument de juiste beloning biedt voor de interactie met hun merk.