Waarom willen foodmerken van hun fabrieken af? En waarom is iedereen boos op Ahold Delhaize? RetailDetail Food blikt terug op de week.
Uitzonderlijke démarche
Ja, het zat er weer bovenarms op, afgelopen week: merkfabrikanten in België en Nederland hebben via hun belangenvertegenwoordigers BABM en FNLI aan Ahold Delhaize laten weten dat ze niet akkoord gaan met de kortingen die de retailer van hen eist – met terugwerkende kracht bovendien. Zo’n démarche is behoorlijk uitzonderlijk, wat erop wijst dat de fabrikanten zich echt wel zwaar geschoffeerd voelen door de manier waarop de onderhandelingen in Breda verlopen. Toch blijft Ahold Delhaize volhouden dat het de regels op de eerlijke handelspraktijken respecteert en dat er nog geen bruggen zijn opgeblazen. Tja, wij waren er niet bij…
De merkfabrikanten zijn echter niet de enigen die boos zijn op de nieuwe fusiegroep. Ook de landbouwsector voelt de bui al hangen: als voedingsfabrikanten hun prijzen moeten verlagen, dan gaan ze wellicht op hun beurt hun leveranciers onder druk zetten. En de boeren verdienen nu al het zout op de patatten niet. Ze dreigen daarom al bij voorbaat met een soort boycot, waarbij ze consument willen oproepen om niet meer bij Delhaize en Albert Heijn te winkelen.
Onze gratis tip aan die voedingsfabrikanten: ze kunnen alvast beginnen besparen op additieven. Want daar heeft de consument een hekel aan…
Speculatie
Houdt het daarmee op? Nee hoor: in Nederland zijn ook de franchisenemers boos op Ahold Delhaize. Zo boos zelfs dat het tot een rechtszaak komt die wel eens verstrekkende gevolgen zou kunnen hebben: sommigen speculeren al over het einde van franchising bij Albert Heijn.
Tot nader order echter zijn de Belgische franchisenemers van de groep niet boos. Of niet openlijk in elk geval. Integendeel: sommigen lijken vol verwachting uit te kijken naar de resultaten van de negotiaties, hopend op lagere prijzen en hogere marges. Het paradijs, quoi.
En of ook wij boos zijn op Ahold Delhaize? Nee, niet echt. Het nieuws, de lekken en de speculaties rond de initiatieven van de fusiegroep zorgen voor flink wat stof en voor hogere leescijfers bij RetailDetail. Zo zie je maar weer. Waar er verliezers zijn, vind je altijd ook winnaars. Wat niet wegneemt dat ook wij duimen voor een constructieve wending in deze zaak, voor alle duidelijkheid. Op de langere termijn zouden we graag nog wat lezers overhouden, namelijk, en dan is een kaalslag in de sector zeker niet de gewenste uitkomst.
Made in Belgium
Zo’n kaalslag leek er donderdag een beetje aan te komen, met twee opmerkelijke berichten op één dag tijd. In de file op de Brusselse ring zullen we niet lang meer kunnen genieten van die heerlijke koffiegeur, zo blijkt, aangezien Douwe Egberts er zijn fabriek wil sluiten. Toch wel het einde van een tijdperk, niet? Uiteraard zijn vakbonden en personeel erg boos.
In Halle zullen de mensen nog wel kunnen blijven genieten van de chocoladegeur, daarentegen. Mondelez wil dan wel af van de fabriek aldaar, maar het heeft al een solvabele koper gevonden in de groep Barry Callebaut. Terwijl andere producenten ons land ontvluchten wegens te hoge kosten, blijft het label ‘made in Belgium’ voor chocolade immers wel een waardevolle troef. Zo eindigen we toch nog op een positieve noot. Tot volgende week!