Consumenten staan erg wantrouwig tegenover kunstmatige ingrediënten in voedingsmiddelen en in verpakkingen. Ze vrezen een impact op hun gezondheid en verwachten transparantie van fabrikanten.
Antibiotica en hormonen op één
Als het over voeding gaat, geeft een meerderheid van de Belgische consumenten de voorkeur aan een ‘back-to-basics’ houding, met de focus op eenvoudige ingrediënten en minder artificiële of bewerkte voeding. Bijna de helft van de Belgische consumenten volgt een dieet dat bepaalde voedingsmidddelen of ingrediënten uitsluit, blijkt uit onderzoek van Nielsen.
De hitparade van de te mijden ingrediënten wordt aangevoerd door antibiotica of hormonen in dierlijke producten (64%), kunstmatige kleurstoffen (52%), bewaarmiddelen (52%) en smaakstoffen (51%). Bovendien stelt 51% van de ondervraagde consumenten dat ze genetisch gewijzigde gewassen trachten te ontwijken. Ook zijn consumenten bezorgd over de verpakking van hun voeding: 49% vermijdt bijvoorbeeld verpakkingen die BPA (Bisfenol A) bevatten, een chemische stof die onder meer in plastic verpakkingen en drankblikjes voorkomt.
Bezorgd om gezondheidsimpact
Waarom mensen deze ingrediënten mijden? Niet zozeer omwille van een actueel medisch probleem, wel om de vermoedelijke impact op de gezondheid. Wereldwijd zeggen acht op de tien consumenten dat ze geloven dat deze ingrediënten schadelijk zijn voor hun gezondheid en die van hun familie. In België is dat percentage vrij constant over de verschillende categorieën: antibiotica (89%), artificiële kleurstoffen (91%), smaakstoffen (90%), bewaarmiddelen (89%), zoetstoffen (81%), BPA (88%), GGO’s (85%), verzadigde of transvetten (78%) en MSG (78%).
Nog enkele interessante bevindingen:
• 65% van de Belgen staan positiever tegenover bedrijven die transparant zijn over de herkomst en productiewijze van hun producten.
• 59% van de Belgen is bezorgd om de langetermijnimpact van artificiële ingrediënten.
• Consumenten vermelden ook vaak diëten die de inname beperken van suiker (38%) of kunstmatige zoetstoffen (43%)
• 42% van de respondenten met specifieke dieetwensen zegt dat het huidige aanbod niet voldoet aan hun noden.