Tmall Global, de internationale online marktplaats van het Chinese Alibaba, komt naar België. Op 21 en 22 september 2016 vinden exclusieve workshops plaats, waar Belgische bedrijven ontdekken hoe ze eenvoudig miljoenen Chinese consumenten kunnen bereiken.
Alibaba: Chinese revolutie in de retail
Jack Ma, de oprichter en voorzitter van Alibaba, is een rasondernemer wiens naam in het lijstje van Jeff Bezos, Steve Jobs en Elon Musk past. Je moet het immers maar kunnen: Alibaba bracht bedrijven al online in contact met klanten en andere bedrijven, nog voor er in Ma’s thuisdorp internet was.
Vandaag is Alibaba ’s werelds grootste online retailer, met een omzet van omgerekend 4,3 miljard euro alleen al in het tweede kwartaal van 2016. De omzet kwam toen bijna 60% hoger uit dan een jaar eerder. De impact van Alibaba op de Chinese retail is dan ook groter dan wat Amazon ooit in de Verenigde Staten heeft teweeggebracht, meent biograaf Duncan Clark. De platformen Tmall en Taobao hebben zowel nationale als internationale retail mogelijk gemaakt in het geografisch uitgestrekte en qua handel lang erg beperkte China.
Enorme Chinese vraag naar buitenlandse producten
Als datzelfde Alibaba nu Belgische bedrijven wil helpen om miljoenen Chinese consumenten, kan je zeker zijn dat er niet over één nacht ijs is gegaan. Tmall.com biedt een verkoopplatform voor alle vooraanstaande buitenlandse retailers en merken, om hun producten ook in China aan de man te brengen. “Via dit platform kunnen Antwerpse bedrijven inspelen op de enorme vraag van de Chinese consument naar buitenlandse producten, zonder zich in China zelf te moeten vestigen”, zegt Koen Kennis, schepen voor middenstand en toerisme in Antwerpen.
Europa en alles wat westers is staat in China immers voor kwaliteit en authenticiteit, zegt Michèle Surinx, Aziëkenner van Flanders Investment & Trade. Zeker de midden- en hoge klassen kopen liever iets duurder van westerse makelij dan Chinese producten met een slecht imago. “Chinezen vertrouwen niet wat er in hun eigen land wordt gemaakt, omdat bij hen jarenlang enkel massaproductie van slechte kwaliteit te vinden was. Het schandaal rond melkpoeder onlangs is er het beste voorbeeld van: Chinese consumenten die er de middelen voor hebben, kopen veel liever westerse producten.”
Chinezen zijn gretige online shoppers
Wat de Chinese consument typeert? “Chinezen shoppen graag, het zijn geen spaarders. Tien à vijftien jaar geleden, toen die grote middenklasse er nog niet was, kochten ze namaakschoenen van Nike, vervalste handtassen van Vuitton, … Nu willen ze massaal het ‘echte’”, observeert Surinx.
Bovendien zijn ze weg van e-commerce: ook mensen buiten de grote steden hebben zo toegang tot buitenlandse merken. Voor Belgische bedrijven die al actief zijn op de Chinese markt vormt dat dus eveneens een interessante opportuniteit: waar het bereik van winkels vaak beperkt blijft tot een klein aantal grote steden, krijgen bedrijven op Tmall Global er een verkoopkanaal bij, met een enorme geografische uitbreiding tot gevolg.
Europa staat voor kwaliteit en authenticiteit
België kennen Chinezen misschien niet, maar ze kennen wel de haven van Antwerpen, diamant uit Antwerpen, Belgische chocolade en Belgisch bier, die gegroeid zijn als een merk op zich. Ook Antwerpen heeft inderdaad van oudsher belangrijke handelsrelaties met China, beklemtoont schepen Kennis. Antwerpse retailers en merken die vandaag al succesvol actief zijn in China, zijn onder meer Essentiel Antwerp en Chocolatier Goossens.
Toch maakt elk product dat zich onderscheidt volgens Surinx kans: zolang de associatie met ‘westers’ en dus kwalitatief maar kan worden gelegd.
Op woensdag 21 september vindt de workshop van Alibaba in Antwerpen plaats. Klik hier om in te schrijven en voor meer informatie.
Op donderdag 22 september gaat de workshop van Alibaba in Brussel door. Klik hier om in te schrijven en voor meer informatie. Opgelet: de plaatsen zijn beperkt!