Het Brugse stadsbestuur heeft de regelgeving voor de toegang van vrachtwagens in het stadscentrum versoepeld. Oorspronkelijk mochten enkel vrachtwagens tot 7,5 ton ’s morgens en ’s avonds tussen 6u en 10u de stad in.
Mobiliteit en leefbaarheid verbeteren
Vanaf februari mogen alle vrachtwagens van 3,5 ton tot 12 ton de stad binnen van 6u tot 11u ’s morgens en ’s avonds van 19u tot 21u. Doorheen de dag zal er dus geen vrachtvervoer plaatsvinden in het centrum van de stad.
De bedoeling is om zo de leefbaarheid en de mobiliteit in de stad te verbeteren. De meeste handelaars hebben begrip voor de plannen, maar Horeca Brugge vraagt toch al een versoepeling. Drankenhandels leveren immers met vrachtwagens tot 19 ton en die zouden nu vervangen moeten worden door twee of drie vrachtwagens.
Ondertussen doen CityDepot en Bubble Post het bijzonder goed in Brugge. Die twee bedrijven specialiseren zich in de ‘last mile’ van leveringen, waarbij de grote leveringen worden behandeld aan de rand van de stad. Daardoor moeten er minder grote vrachtwagens het stadscentrum in. CityDepot opende ongeveer een jaar geleden zijn distributiecentrum in Loppem, van waaruit het leveringen in Brugge verdeelt.