In het kader van de ‘I Shop on first sundays’-campagne heeft de stad Brussel beslist om 2.000 cadeaucheques te verdelen. Zo reageert Brussel op een beslissing van de handelaars van de Nieuwstraat om niet langer zondagsopeningen te organiseren.
2.000 cadeau- en kortingsbonnen
Het Brusselse stadsbestuur deelt in samenwerking met de Brusselse Kamer van Koophandel BECI 2.000 chequeboekjes uit om de “I Shop on First Sundays’-campagne een duwtje in de rug te geven en op zondag meer volk naar het stadscentrum te lokken. Het gaat om cadeau- en kortingsbonnen die de eerstvolgende drie koopzondagen geldig zijn in een dertigtal winkels in de Brusselse vijfhoek.
Behalve kortingsbonnen vinden de klanten er ook informatie over de geschiedenis en de achitectuur in de hoofdstad. “Gaan shoppen in het centrum van Brussel is ook van de gelegenheid gebruik maken om de charme van de stad en de vele monumenten te ontdekken”, zegt Brussels schepen van Economische Zaken Marion Lemesre (MR) in een persbericht.
City 2 en Nieuwstraat doen niet meer mee
Het initiatief komt niet toevallig enkele dagen nadat de winkeliers van de Brusselse Nieuwstraat officieel beslist hebben om niet langer zondagsopeningen te organiseren. Na een evaluatie van de vorige openingen tijdens de eerste zondag van de maand vonden ze “zeer ontoereikende omzetcijfers”, die “de loonkosten niet dekken”. Bovendien neemt de omzet van de zaterdagen voorafgaand aan de zondagsopeningen af. Samengevat: de consumptie stijgt niet, maar wordt gespreid over twee dagen “met extra kosten”. En dus gooien de meeste winkeliers de handdoek in de ring.
Daarmee volgen de handelaars het voorbeeld van hun collega’s van winkelcentrum City 2, die de zondagsopening enkele weken geleden al met een overgrote meerderheid van liefst 85% afschoten.
Op 3 september zullen alle winkels in de Nieuwstraat een laatste keer open zijn op zondag. Daarna zal dat enkel nog het geval zijn op de zondagen voorafgaand aan Kerstmis of bij het begin van de koopjesperiode.